Marki własne marketów. Jak sprawdzić czy kupuję rzeczy dużego producenta czy nieznanego?

Jarek Tworek
28.02.2018 15:27
Sklep

Sklep (Lukasz Piecyk/REPORTER/East News)

Jesteśmy coraz bardziej świadomymi klientami. Coraz uważniej przyglądamy się wybieranym przez nas produktom i coraz częściej sięgamy po marki własne największych sieci handlowych, zarówno sprzedawane pod nazwą tożsamą z nazwą sklepów, jak i po produkty marek stworzonych przez detalistów, ale innych niż nazwa sieci.

Wzrost udziału marek własnych w polskim rynku jest jednym z najszybszych w Europie i utrzymanie tej tendencji przewidują specjaliści. Skąd się bierze taki trend? Traktujemy wizerunek sprzedawcy jako wskazówkę ograniczającą ryzyko związane z zakupem produktów marek własnych.

Co prawda wciąż postrzegamy marki własne jako produkty tańsze (40% odpowiedzi), średniej lub złej jakości (21%), jednak co dziesiąty badany zaznacza, że produkty te mają dobrą jakość i pozytywny wizerunek. Zdaniem 2/3 respondentów z całego świata marki własne oferują produkty o wyjątkowo korzystnym stosunku jakości do ceny, a ponad 60% badanych podkreśla, że zakup takich artykułów świadczy o tym, że dokonują przemyślanych i rozsądnych decyzji zakupowych.

Po jakie produkty marek własnych sieci handlowych sięgamy najczęściej?

Wśród najczęściej kupowanych marek własnych w Polsce są: Tesco (55%), Carrefour (54%), Mleczna Dolina (43%), Real Quality (38%), Pilos (28%), Isana (27%), Pikok (23%), TiP (23%).

Najwyższy udział w sprzedaży mają produkty mniej zaawansowane technologicznie i żywność nieprzetworzona, w przypadku których konsumenci nie widzą dużych różnic w porównaniu z artykułami markowymi.

Do najbardziej popularnych produktów marek własnych zalicza się artykuły higieny osobistej jak: papier toaletowy (nabywany przez 42% konsumentów) oraz mydło do rąk (37% Polaków), a także produkty mleczarskie (od 30 do 60%) oraz napoje. Nabiał marek własnych kupowany jest przez 70% konsumentów.

TYLKO DLA RADIA ZŁOTE PRZEBOJE!!! fot: Jerzy Jozwiak/East NewsLondyn, Wielka Brytania25/10/2014Powstaje coraz wiecej sklepow a polskie produkty w coraz wiekszym asortymencie goszcza na polkach brytyjskich sklepow. Wedlug najnowszego spisu powszechnego w Anglii i Walii (nie obejmowal Szkocji) na Wyspach Brytyjskich mieszka 579 tysiecy Polakow. To 10 razy wiecej ni? w 2001 roku. Tym samym Polacy sa trzecia najwi?ksza grupa w Wielkiej Brytanii.
Jerzy Jozwiak / East News

Kto za tym stoi?

Wśród wykonawców marki własnej, jak wszędzie, istnieje konkurencja, a o tym kto zostanie wybrany, rozstrzyga zamawiający, który ma cały system dostawców. Często informacja na opakowaniu, że produkt został wytworzony w Polsce przez polską firmę, skłania nas do zakupu. Jednak choć sama marka własna czy produkt się nie zmieniają, zmienić może się producent. Co więcej, ten sam produkt może wytwarzać jednocześnie kilka różnych firm. Marki własne często nie mają stałego producenta.

Wytwarza je niemal zawsze firma, która zaoferuje sieci najniższą cenę. Nie musi to jednak oznaczać gorszej jakości. Producenci zapewniają, że produkcja towarów dla dużych sieci niewiele różni się od wytwarzania artykułów markowych, o ile w ogóle są jakieś różnice. Produkcja podlega takim samym, rygorystycznym zasadom kontroli jakości, które są identyczne dla produktów sprzedawanych pod markami producentów.

Co ważne - zgodnie z prawem istnieje obowiązek umieszczania na etykiecie informacji o producencie, który wytwarza dany produkt na rzecz sieci handlowej, stąd prosty wniosek - jeżeli chcemy wiedzieć, czy mamy do czynienia z produktem znanej i zaufanej firmy, po prostu czytajmy etykiety! W ten sposób nawet kupując w zagranicznych sieciach, możemy wspierać polski przemysł.

TYLKO DLA RADIA ZŁOTE PRZEBOJE!!! X08.2007 Irlandia Youghal N/z sklep z polskimi produktami fot. Wiktor Dabkowski/REPORTER
Dabkowski/REPORTER/East News

W artykule korzystaliśmy ze statystyk:
1. "Jak postrzegamy marki własne - perspektywy rozwoju private label w Polsce", raport przygotowany przez Grupę On Board przy udziale ekspertów z Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Izby Handlu oraz firmy badawczej SW Research.
2. Badania ilościowe zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Katedry Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, sierpień 2015, e-panel, N=1017

SŁUCHAJ ZŁOTYCH PRZEBOJÓW!