Chwila na-Go軼i: John Porter

02.04.2011 14:00
John Porter

John Porter (John Porter)

John Porter w rozmowie z Piotrem Sworakowskim dla Radia Z這te Przeboje. Pos逝chaj!

 

 

Piotr Sworakowski: Go軼iem dzisiejszej „Chwili na-Go軼i” jest John Porter.

 

John Porter: Witam.

 

P.S.: Jeste w Polsce od 35 lat.

 

J.P.: Prawdopodobnie. <鄉iech>

 

P.S.: Ale 瞠by nagra swoj najnowsza p造t „Back in town” wyjecha貫 do Londynu.

 

J.P.: Tak. To by豉 kolejna przerwa. Pojecha貫m do Londynu poniewa to by這 w豉軼iwe miejsce do nagrywania takiego materia逝, o który mi chodzi這.

 

P.S.: Z tego co wiem w Polsce nie mog貫 znale潭 odpowiedniego sprz皻u i odpowiednich ludzi.

 

J.P.: Lepiej jest mówi, 瞠 nie mog貫m znale潭 odpowiedniego klimatu. Przede wszystkim rzeczywi軼ie w tamtym studiu by這 bardzo dobre wyposa瞠nie analogowe i dzia豉j帷e, a nie tylko tyle, 瞠 jest. Tam byli bardzo do鈍iadczeni muzycy, którzy graj bardziej offowo. Maj do鈍iadczenie graj帷 takie dziwne rzeczy. I tu zaczyna si problem w Polsce, przynajmniej dla mnie, 瞠by znale潭 ludzi do nagrywania, którzy maj jakie do鈍iadczenie w graniu muzyki, której na co dzie si nie gra. Za bardzo nie ma takiego nurtu muzycznego.

 

P.S.: Mówimy o twojej nowej p造cie „Back in town”. S逝cha貫m tej p造ty i szczerze mówi帷 mi ona bardzo odpowiada, poniewa bardzo lubi to co grasz. Zawsze ch皻nie s逝cham tego co stworzysz. Ale nie widz tam jaki strasznych zakr皻ów muzycznych ani brzmieniowych.

 

J.P.: Tak si mówi. Ja to widz, kiedy przygotowuj zespó do koncertu. Nie jest takie proste mie to brzmienie. Trzeba pami皻a, 瞠 nagrywali鄉y jak dla nich normalnie tempo. Ale poniewa to by這 na 篡wo to brzmienie by這 niemal od razu.

 

To nie by這 szukanie d德i瘯u, tak jak to si mówi, przez pó dnia albo strojenie b瑿nów przez tydzie.

 

S to takie koszmary, które mo積a spotka w Polsce. Normalne ustawienie b瑿nów w polskim studiu trwa co najmniej jeden dzie. Co najmniej! A tam takie rzeczy trwaj godzin, pó速orej. Nie jest to brak umiej皻no軼i, ale po prostu do鈍iadczenie. Wiedza co i jak robi.

 

Fajnie te, 瞠 mówisz, i nie s造szysz nic nadzwyczajnego, bo tak ma by. Ale z drugiej strony na tym polega ca豉 tajemnica muzyki, 瞠 nie ma nic nadzwyczajnego. Jak na przyk豉d taki Nick Cave. Jest gitara akustyczna, s b瑿ny i co z tego? Nic nadzwyczajnego. Ale w sumie jest tam co nadzwyczajnego.

 

P.S.: Jest to brzmienie o które chodzi.

 

J.P.: Wszystko si tam klei.

 

P.S.: Mo瞠 dlatego, bo Londyn jest tym miejscem, gdzie spotykaj si wszystkie nurty muzyczne z ca貫go 鈍iata. Mo瞠 dlatego 豉twiej znale潭 tam muzyków.

 

J.P.: Maj to po prostu na co dzie. Mam b瑿niarza, który napisa do mnie maila przedwczoraj, 瞠 relaksuje si po wspania造m koncercie, który zagrali z Marianne Faithfull w Pary簑. Gdzie ja znajd takiego faceta? Ja nie mówi, 瞠 on jest lepszy czy gorszy. On ma po prostu to do鈍iadczenie. Koncerty gra z nami Krzysztof Poli雟ki i to jest wspania造 b瑿niarz, który ma bardzo podobny styl do tego, który gra na p造cie. Tylko niestety Krzysztof nie mia takiego do鈍iadczenia. Plus to, 瞠 Krzysztof nie mieszka w Londynie, mieszka w Otwocku. Pozdrawiam ci! <鄉iech> Jest to 鈍ietny b瑿niarz z dobrymi pomys豉mi, ale musia貫m bra muzyków razem. Nie b璠 bra jeszcze polskich muzyków z Polski 瞠by nagrywa w Londynie. To by豉by ma豉 paranoja.

 

P.S.: Chocia by造 takie polskie zespo造, które wyje盥瘸造 do Londynu nagra swoje utwory, pewnie z tego samego powodu.

 

J.P.: A zespó to ju jest co zupe軟ie innego mimo wszystko. Zespó ma wspóln przygod i wspólne koszty.

 

P.S.: Wspóln przygod i wspólny koszt te prze篡wa貫. Z Porter Bandem, a wcze郾iej jeszcze z Maanamem. Odno郾ie Maanamu: wkurzy貫 si raz, 瞠 oni nie dojechali na koncert...

 

J.P.: Jak patrz na to teraz przez pryzmat lat to wydaje mi si to takim nieporozumieniem. B璠帷 m這dym, ambitnym i g逝pim my郵a貫m, 瞠 oni nie chc. Oni z kolei te byli zdenerwowani twierdz帷, 瞠 nie dostali telegramu i dlatego nie dojechali. Oni my郵eli, 瞠 ja wiem o tym, a ja oczywi軼ie nie mai貫m wiedzy na ten temat. Ale posz這 tak jak posz這 i my郵, 瞠 nikt nie ma tu czego 瘸這wa.

 

P.S.: Dzi瘯i temu trafi貫 do Wroc豉wia, a tam spotka貫 trzech muzyków, z którymi stworzy貫 genialna p造t „Helicopters”.

 

J.P.: Oni te genialnie tworzyli czyli nikt nie ma czego 瘸這wa. W ko鎍u powsta造 dwie wspania貫 kapele wi璚 jest okej.

 

P.S.: W sumie wysz這 na dobre, polskiej muzyce zw豉szcza. Zreszt z Maanamem spotkali軼ie si potem w Lubaniu na muzycznym campingu, gdzie Porter Band po raz pierwszy wyst瘼owa, Maanam te.

 

J.P.: Ich tam chyba jeszcze nie by這. Jeszcze nie, za wcze郾ie by這. By to nasz pierwszy prawdziwy wyst瘼.

 

P.S.: „Helicopters” d逝go czeka這 na swoje wydanie?

 

J.P.: Nie, wydanie by這 b造skawiczne.

 

P.S.: By to ewenement w PRL-u.

 

J.P.: Cz這wiek wtedy w豉軼iwie nigdy nie wiedzia jak d逝go ma czeka. W Polsce by豉 loteria czyja p造ta wychodzi. Nie wiem jakim cudem tak bardzo spodoba豉 im si nasza p造ta i b造skawicznie wysz豉. Tak jak na zachodzie! Bardzo szybko nagrywali鄉y i lada dzie p造ty ju by造 w sklepach.

 

P.S.: Los si odwróci przy okazji drugiej p造ty „Mobilizacja”.

 

J.P.: Trudno oczekiwa, 瞠 maj帷 stan wojenny i nazywaj帷 p造t „Mobilizacja” od razu zostanie ona wydana. <鄉iech>

 

P.S.: Ale w ko鎍u zosta豉 wydana.

 

J.P.: Tak, ale z dwuletnim opó幡ieniem. Ta p造ta mia豉 te mocne elementy punkowe.

 

Gdyby wysz豉 akurat w tym momencie, w którym chcieli鄉y j wyda, to zrobi豉by wi瘯sze wra瞠nie. Ale i tak dobrze posz這.

 

P.S.: Pami皻am, 瞠 s逝cha貫m tej p造ty na jakiej kasecie zupe軟ie zdartej. Nie jestem pewien czy nie na oficjalnej, jak to si wtedy 豉dnie mówi這.

 

J.P.: Wydali te kaset, ale by豉 tam ok豉dka zast瘼cza. Tak zwany „my white album”. Czekolada zast瘼cza, ok豉dka zast瘼cza. Wiadomo, Polska.

 

P.S.: No w豉郾ie. Przecie ty John przyjecha貫 tu z tak zwanego wolnego 鈍iata.

 

J.P.: To prawda, ale wtedy jeszcze nie wiedzia貫m, 瞠 w Polsce czego nie wolno i istnieje pewnego rodzaju 逝dzenie. Jak cz這wiek jest m這dy to zawsze ma tendencj do chodzenia, my郵enia. Interesuje ci lewa strona polityczna i socjologiczna. Wszyscy pisarze i arty軼i mieli swój „filowy” moment. Ja te mia貫m swój filowy moment. A jak ju si z tym spotka貫, to od razu znika貫, bo ju na dzie dobry wiedzia貫 jakie s realia i jak to naprawd wygl康a. Jednak nie mo積a odmówi, bo byli wspaniali ludzie. Ludzie byli inaczej sformu這wani pod wzgl璠em otoczenia, gdy istnia system wówczas panuj帷y.

 

P.S.: Zw豉szcza duchowo.

 

J.P.: Teraz wa積e jest jak metk masz, a nie jaki jest twój stan wewn皻rzny.

 

P.S.: Mo瞠 nie zawsze jednak.

 

J.P.: Oczywi軼ie mówi ogólnie. To idzie w t stron. S造szy si, 瞠 w szkole prywatnej dziewczyny bij si, bo kto nie ma takiej metki jak trzeba. Znane s takie historyjki.

 

P.S.: Na mojej ulubionej twojej p造cie „Magic moments”, która zaczyna si od twoich sów „Teraz b璠ziemy gra nowe piosenki, bo te bez sensu wydawa nowa p造t ze starymi piosenkami”. A tutaj na nowej p造cie wprawdzie nie s to stare numery, ale wracasz do porter-bendowych brzmie.

 

J.P.: Nie zgadzam si z tym. Ja nie s造sz tam nic porter-bendowego w tym. S造sz Porter, ale nie s造sz Porter Band zupe軟ie. Porter Band mia inne brzmienie wed逝g mnie oczywi軼ie.

 

P.S.: Na pewno by這 ostrzejsze ni to.

 

J.P.: Nie wiem czy ostrzejsze tylko jest tu inna filozofia. Filozofia by nie by這 za du穎 tego. Chocia by這 tak i w starym Porter Band, gdzie nie by這 za du穎, bo nie by這 takich mo磧iwo軼i. Nagrania na pierwszej p造cie „Helicopters” by造 do嗆 prymitywne bym powiedzia. Chocia ka盥y stara si jak móg.

 

Teraz maj帷 wszystko do dyspozycji p造ta bardziej skupiona jest na brzmieniu.

 

Oczywi軼ie bardzo wa積e jest te jak to wszystko brzmi, jest to piekielnie wa積e. Odrzuc swoje sugestie, ale niech ka盥y trzyma swoje opinie.

 

P.S.: Rzeczywi軼ie trzeba by這 a 11 lat 瞠by zebra dobry materia na p造t?

 

J.P.: By貫m zaj皻y! <鄉iech> Mimo wszystko w ci庵u tych jedenastu lat nagra貫m trzy p造ty z Anit, zrobili鄉y sobie dziecko... To wszystko zajmuje czas. Oprócz tego te niedobrze jest by fabryk piosenki. Lepiej poczeka chocia troch i zrobi co fajnego. Tak samo jak Anita wyda豉 swoja solow p造t. Nie chcieli鄉y nic robi tylko dlatego, bo trzeba to robi. Bardzo ostro積ie selekcjonowa貫m piosenki i cz瘰to wyrzuca貫m piosenk, gdy nie by這 to to. Nie chcia貫m wyda p造ty, która ma jedena軼ie piosenek. Chcia貫m wyda co co ma jakie p造nno軼i, ci庵, sens. Co co ma od pocz徠ku do ko鎍a klimat. Jest dla mnie niezwykle wa積e, ze d德i瘯i s jakie s na tej p造cie. Ta muzyka ma ró積 form, kszta速 i kolory. W豉郾ie to chcia貫m przekaza i b璠 to robi. B璠 dalej szed w t stron.

 

P.S.: Tytu „Back in town”. Mniej wi璚ej wiem dlaczego wybra貫 ten tytu, ale chcia豚ym 瞠by o tym opowiedzia. Mi ten tytu skojarzy si z Thin Lizzy „The boys are back in town”. Jest to bardzo rozrywkowy numer.

 

J.P.: A rozumiem! The boys are back in town Troch jest tak. Tu te jest troch 這buzerii jak u 鈍i皻ej pami璚i Thin Lizzy. Co w tym jest. Takie kojarzenie z Clintem Eastwoodem, ca豉 ta ikonologia i filozofia tego, 瞠 wracamy i teraz dopiero zobaczycie na co nas sta, co mo瞠my zrobi. Ok豉dka p造ty te jest nieprzypadkowa. To, 瞠 jest na niej zdj璚ie gdy mam sze嗆 lat, a z drugiej strony moja podobizna w wieku sze嗆dziesi璚iu lat. Powrót do miasta po ponad pó wieku. Gdzie jestem dzisiaj, teraz.

 

P.S.: Je瞠li powiedzia貫 ju o ok豉dce, na której jeste sob ca造 czas, ale jednak w ró積ym wieku to oczy s te same. S po prostu bez zmian.

 

J.P.: S po operacji teraz wi璚 dzi jest troch lepiej. <鄉iech>

 

P.S.: Chodzi mi o wyraz tych oczu, nie o zewn皻rzny wygl康. Ca造 czas czai si tam takie zamy郵enie... Co to jest? Co siedzi w Johnie Porterze?

 

J.P.: Czy ja wiem... To lepiej innych ludzi o to pyta. Siedzi na pewno wiele rzeczy i ludzi. Na pewno siedzi tam jeden demon, 鈍i皻y niewiele. Zamy郵ony... Tak, troch tak. Masz racj w tym. Troch romantyk. I du穎 humory angielskiego w tym.

 

P.S.: Tego ci pewnie brakuje tutaj?

 

J.P.: Nie poniewa dostaj regularnie dawk tego od znajomych z Anglii.

 

P.S.: Teraz jest telewizja satelitarna wi璚 mo積a wszystko nadrobi.

 

J.P.: Masz racj. Mo瞠 nie wszystko, ale du穎. Sporo tego jest wi璚 nie brakuje. Ale brakuje mi u篡wania tego j瞛yka na co dzie. Ironia jest taka, 瞠 Polacy bardzo lubi angielski humor, ale jak u篡wam go bezpo鈔ednio to nie widz jak to rozumie - czy si z nich nabijam, czy jest to dowcip czy po prostu jestem chamski.

 

P.S.: Co dla ciebie jest najwa積iejsze w muzyce? Mówi貫, 瞠 brzmienie, ale chyba nie tylko?

 

J.P.: My郵, 瞠 najwa積iejsza jest piosenka. Umówmy si, to s piosenki. Nie róbmy jakiej wielkiej filozofii.

 

Najwa積iejszy jest przekaz piosenki czyli atmosfera, a to mo瞠 by na samej harmonijce ustnej, gitarze akustycznej czy elektrycznej. Szczero嗆 przede wszystkim. W  Polsce uwa瘸 si, 瞠 piosenka powsta豉 bo powsta豉, a nie dlatego, bo jest tam jaki ukryty przekaz.

 

P.S.: Nie chodzi o konto w banku.

 

J.P.: W豉郾ie.

 

P.S.: Tak si zastanawiam, 瞠 wszyscy recenzenci twoich p造t, i to na przestrzeni lat podkre郵ali, 瞠 jeste bardzo szczery w tym co robisz. 疾 wolisz raczej stan望 w poprzek tego co si dzieje na rynku ni pój嗆 za g這sem rynku, za czym co spowoduje, 瞠 b璠ziesz mia wi瘯sze konto. Jest w tym co takiego co ci okre郵a jednak. To ty wytyczasz kierunki.

 

J.P.: Nie ba貫m si g這dowa nieraz. Po prostu uwa瘸m, 瞠 trzeba robi swoje. Jestem bardzo pewien w tym co robi. Bro Bo瞠 nie w taki arogancki sposób. Po jakim czasie trzeba nabra tej pewno軼i, 瞠 to co robisz robisz dobrze. Kiedy ju to masz to to robisz. A czy kto b璠zie my郵a czy to jest dobre czy nie w pewnym momencie staje si dla ciebie oboj皻ne, poniewa wierzysz w to co robisz.

 

Czasem trzeba stan望, a nie rusza si bez przerwy.

 

To ko這 nie zawsze wraca do ciebie albo robi to bardzo wolno. Raz wraca raz nie. Trudno. Ale swoje trzeba robi. Nigdy nie potrafi貫m robi inaczej ni my郵. Nawet z Anit te kilka ruchów medialnych by這, ale sama muzyka powsta豉 w bardzo szczery sposób. Tak, 瞠 jest fajnie, róbmy to! A nie, 瞠 mo積a co na tym zarobi. Pluj na takie podej軼ie. Uwa瘸m, 瞠 jest kiepskie, bo z takich rzeczy powstaj najgorsze piosenki, których pó幡iej musisz s逝cha na co dzie niestety. I to dotyczy nie tylko zagranicznych wykonawców, ale te polskich.

 

P.S.: Nie jeste typem rock'n'rollowca, 瞠 noc pracujesz, a w dzie 酥isz.


J.P.: Mam od wielu lat dzieci. Jestem nietypowym rock'n'rollowcem, który lubi szale w dzie, a w nocy spa 瞠by mie si喚 na najbli窺zy dzie. Ale przede wszystkim musz mie si喚 na robienie tego co kocham robi czyli na muzyk. Codziennie gram na gitarze, zawsze, bez wyj徠ku. Musz to robi, to jest mój narkotyk. Wracaj帷 do tematu. „Psychedelikatesy” to jest bardzo przygn瑿iaj帷e do鈍iadczenie. Widzia貫m, 瞠 nie mam w豉軼iwych muzyków do nagrywania tego. Studio dzia豉這 tak sobie. Nie by這 wiadomo czy p造ta zostanie wydana czy nie. Na szcz窷cie zosta豉 wydana przez 鈍i皻ej pami璚i Metal Mind. To wszystko dzi瘯i niemu, bo bez niego ta p造ta pewnie i tak by posz豉, ale by這by bardzo ci篹ko Muzycy nie bardzo wiedzieli jak to gra, inni jak to nagrywa. To jest kana. Ale nie raz spotykaj nas takie rzeczy w karierze.

 

P.S.: Czyli kontrast zupe軟y od tego co dzia這 si przy „Back in town”?


J.P.: Zupe軟ie. To chyba by這 naj豉twiejsze nagranie p造ty w moim 篡ciu! Nie wiem dlaczego, ale tak to jest po prostu. W tym przypadku mia貫m konkretnie przygotowany materia 陰cznie ze wszystkimi efektami. Nie do ko鎍a w takiej postaci znalaz造 si one na p造cie, ale pojecha貫m do Londynu, powiedzia貫m: „To jest moje demo”. Phil Brown mówi mi, 瞠 jest bardzo dobrze, konkretnie i ju mog to wyda jako p造t. Pu軼i muzyków raz czy dwa przed nagraniem piosenki, pó幡iej weszli鄉y do studia, zacz瘭i鄉y nagrywa i tak posz這. Naprawd bardzo fajnie. I na setk na ogó.

 

P.S.: No w豉郾ie. Phil Brown to cz這wiek, który wspó逍racowa z wieloma artystami. Wymienia si Boba Marleya, Portishead i wielu innych. Jest to cz這wiek, który wie czego chce i on pewnie tak瞠 pomóg w tym nagrywaniu p造ty. W ko鎍u nie nagrywa si albumu w dwa tygodnie nie wiedz帷 czego si chce od p造ty.


J.P.: O to w豉郾ie chodzi. Ale je瞠li si chce + Phil Brown pracuj帷y tylko analogowo, który doskonale wie czego chce artysta. Wie te jakie s czasy. Na zachodzie, gdzie studia niestety plajtuj odk康 wytwórnie nie chc ich utrzymywa. Ludzie teraz s przygotowywani do nagrywania na komputerze w domu. Tam mog wyda produkt poniewa zdaj sobie spraw, ze czas to pieni康z. Ten czas jest coraz dro窺zy. Dlatego trzeba robi co jak najszybciej nie trac帷 przy tym na jako軼i. Pami皻am jak prosi貫m Phila, bym móg nagrywa u niego. On zapyta mnie ile mam pieni璠zy, a ja poda貫m mu sum. Odpowiedzia, 瞠 za dwa dni wy郵e mi kosztorys. I rzeczywi軼ie tak by這.

 

Po dwóch dniach dosta貫m kosztorys i propozycj, 瞠 je郵i dasz troch wi璚ej to mo瞠 tak by. I tak wykonali鄉y plan od pocz徠ku.

 

To te jest niezwyk豉 wygoda w pracy, gdy kto dba o wszystkie szczegó造. A na koniec z dum pokazuje mi projekt, który uda這 nam si osi庵n望. A jakby tego by這 ma這 to jeszcze zaoszcz璠zili鄉y 300 funtów! Kwestia organizacji, jasny kierunek muzyczny co robisz i wtedy nie ma takiej meliny i tak zwanego szukania d德i瘯ów.

 

P.S.: John Porter - cz這wiek, który wie czego chce od muzyki i od swoich p造t jest go軼iem „Chwili na-Go軼i” i Radia Z這te Przeboje. John nie ma szukania, ale te rzadko si zdarza, 瞠 arty軼i nagrywaj wi瘯szo嗆 p造ty na setk.


J.P.: Ju odchodzi si od tego sposobu nagrywania. Kiedy by na to wielki bum. Tak si kiedy nagrywa這, rejestrowa這 i cze嗆.

 

P.S.: Elvis Presley tak nagrywa.


J.P.: To jest fascynuj帷e, bo masz ten moment by albo nie by. Wyobra sobie jak to by這 kiedy musia豉 zagra ca豉 orkiestra na przyk豉d u Franka Sinatry.

 

Wszyscy musieli by w „punkcie” ca造 czas. To jest wspania貫. Tylko tu ju trzeba mie szko喚 - trzeba umie 酥iewa i gra. <鄉iech> Tego trzeba na setk.

 

P.S.: Czuj tutaj lekkie przytyki do tego co dzieje si w telewizji.


J.P.: Nie mo瞠 by tak ca造 czas, 瞠 poprawiasz albo robisz tak zwane „kompli” czyli komplikacje wokalnie albo strojenie. Albo idzie tak albo nie ma.

 

P.S.: 如iewasz potem jaki koncert i wtedy wychodzi wszystko.


J.P.: Tak, to wiadomo. Jest te taki wynalazek, który ka盥y wokalista mo瞠 mie pod stop. Polega na tym, 瞠 automatycznie stroi g這s do mikrofonu w trakcie koncertu.

 

P.S.: Oszustwo jest natychmiastowe w czasie rzeczywistym.


J.P.: Do tego mo瞠 mie harmoni na swój g這s. Ale po co to wszystko.

 

P.S.: I tak licz si piosenki i szczero嗆.


J.P.: Piosenka jest najwa積iejsza, ale wiedzie jak to 酥iewa te jest bardzo wa積e.

 

P.S.: Wolisz pracowa w studiu czy gra koncerty?


J.P.: Ja uwielbiam nagrywa i uwielbiam koncerty. Je瞠li chodzi o wybór, to koncerty w豉郾ie. Niektórzy uwa瘸j, 瞠 jestem scenicznym zwierz璚iem. Mog prze篡 niemal ca貫 篡cie na scenie. Dla mnie jest to wielkie prze篡cie by na scenie, móc zagra i za酥iewa.

 

P.S.: Teraz koncertujesz i solo i z zespo貫m.


J.P.: Tak, ja mog wszystko robi. <鄉iech>

 

P.S.: Jeste uniwersalny!


J.P.: Mam kilka ofert - mog gra z Anit, mog gra sam, mog gra z zespo貫m.

 

P.S.: Która cz窷 tej dzia豉lno軼i jest najbardziej obci捫aj帷a?


J.P.: W pewnym sensie chyba solo. Jak siedzisz sam z gitar naprzeciw publiczno軼i. Uwielbiam to. Jest to bardziej m璚z帷e fizyczne. Jak jest zespó to wiadomo, te dajesz z siebie wszystko, ale solo jeste zdany na samego siebie. Nie ma mowy o tym, 瞠 mo瞠sz wykona krok w bok i patrze jak kto gra jak捷 solówk. Musisz by ca造 czas na chodzie i co tam robi. Publiczno嗆 musi zwraca na ciebie uwag. Z drugiej strony to jest bardzo fajne, bo jest to bardziej intymne w przekazywaniu swojego materia逝.

 

P.S.: Moja ulubiona twoja p造ta jest p造t koncertow. Nazywa si „Magic moments” sprzed wielu, wielu lat. Uwa瘸m, 瞠 jest to jedna z najlepszych, paradoksalnie, polskich p造t koncertowych.


J.P.: Pierwszy unplugged.

 

P.S.: Pierwszy unplugged. Wyprzedzi貫 czasy. Dopiero dziesi耩 lat pó幡iej zacz窸y si ukazywa te serie MTV.


J.P.: Tak, ale mnie nigdy nie zaprosili. <鄉iech>

 

P.S.: Ciekawe dlaczego?


J.P.: Do polskiej serii unplugged te mnie nie zaprosili. Mo瞠 dlatego, bo nie 酥iewam po polsku.

 

P.S.: Twoje piosenki jak si kwalifikuje z Zaiksie? Zagraniczna czy polska?


J.P.: Zaiks ma w ogóle bardzo 鄉iesznie, poniewa muzyk jest powa積y, poetycki, literacki, a reszta to wszystko jedno. Ogólnie jest zaklasyfikowany jako muzyk rozrywkowy. <鄉iech>

 

P.S.: Czyli jeste muzykiem rozrywkowym. To te 豉dnie. John, do niedawna prowadzi貫 swoj dzia豉lno嗆 dwu i trzytorowo czyli Porter Band, Porter solo i Lipnicka-Porter. Czy to rodwojenie i roztropjenie b璠ziesz chcia kontynuowa czy jednak zaw篹ysz swoj dzia豉lno嗆 do jednego kierunku i to nim b璠ziesz pod捫a? Mówi貫, ze jeste zafascynowany odzwierciedleniem 篡cia w muzyce.


J.P.: Prawd mówi帷 ja wszystko lubi robi i nie czuj takiego ci郾ienia czasowego, 瞠 musz tylko to robi. Jest fajnie, chocia mo瞠 nie robi zbyt wiele na raz. Ale kiedy robi si kilka rzeczy jednocze郾ie to otrzymuje si takie szerokie spojrzenie na ca這嗆. Wtedy nieoczekiwanie mo瞠 sta si to inspiracj. Ja jestem otwarty na wszystko co robi.

 

P.S.: Z tego co pami皻am zawsze by貫. W mrocznych latach 80. 酥iewa貫 z Maciejem Z瑿atym Choena.


J.P.: To by豉 fajna przygoda. My郵, 瞠 bardziej ni muzycznie by豉 to wspó逍raca kole瞠雟ka z Maciejem. Fascynuj帷y cz這wiek, który umie prowadzi swoje rzeczy w bardzo ciekawy sposób, co jest bardzo ciekawe. Mo瞠 brzmi to dzi idiotycznie, jak bana, ale by to te jaki wk豉d w opozycj. Robi帷 to i 酥iewaj帷 jeszcze Choena, ale nie tylko, cz這wiek czu, ze wk豉da co od siebie do opozycji. To by豉 niesamowita frekwencja publiczno軼i na koncercie.

 

P.S.: Polacy wreszcie zrozumieli Choena jak Z瑿aty zacz掖 go 酥iewa.


J.P.: Polakom by造 potrzebne te wewn皻rzne refleksje na tamte czasy. Nie tylko na czas wojenny tak zwany rock'n'roll.

 

P.S.: Nie boisz si tego, 瞠 teraz gdy 酥iewasz po angielsku publiczno嗆 mo瞠, nie tyle co nie rozumie, ale by zbyt leniwa by chcie zrozumie co Porter 酥iewa po angielsku.


J.P.: Niektórzy tak, niektórzy nie. Ale ci, którzy mog mówi, 瞠 „A, bo Porter 酥iewa po angielsku” chyba i tak i tak nie chcieliby mnie s逝cha.

 

P.S.: Czy zale篡 ci na takiej publiczno軼i?

J.P.: To jest kiepskie podej軼ie je瞠li cz這wiek ma leniwe podej軼ie do czegokolwiek, to nic z tego nie b璠zie i tak, wszystko jedno co to jest.

 

P.S.: Przypomnia這 mi si takie zdanie, które us造sza貫m w radiu zreszt. Dawno temu spotkanie pisarza Andrzeja Szczypiorskiego z publiczno軼i. Na takie spotkania z autorem w tamtych czasach chodzili ró積i ludzie. Jedna z osób na widowni wstaje i mówi: „Wie pan co, ja jestem prosty cz這wiek”, na co Szczypiorski przerywa i mówi: „To we si pan skomplikuj”.


J.P.: Najlepiej jest by prostym cz這wiekiem w tym sensie, 瞠 jeste bardzo otwarty i bardzo czysty w tym co robisz i my郵isz.

 

P.S.: Gitara jest dla ciebie szczególnym instrumentem.

J.P.: Bystra obserwacja. Zw豉szcza, 瞠 nie gram na niczym innym. <鄉iech>

 

P.S.: Powiem ci dlaczego. Maciej Z瑿aty zapami皻a pierwsze spotkanie z tob w豉郾ie a propos gitary. Siedzia貫 pod 軼ian i gra貫 na gitarze. Anita Lipnicka powiedzia豉, 瞠 uwiod貫 j gitar.

J.P.: Narz璠zie erotyczne. <鄉iech>

 

P.S.: Jeszcze tego nie wiem!


J.P.: Nie wiem, to oni powiedzieli, nie ja. Ja nie mog o sobie mówi takich rzeczy.

 

P.S.: Niby instrument, którym zarabiasz na 篡cie.


J.P.: To jest dla mnie jak cz窷 cia豉.

Codziennie gram i to jest jakby moje cia這. Jest to kolejna r瘯a czy noga.

 

To jest tak, 瞠 zamiast si upi czy przedawkowa kiedy jest mi 幢e, albo nawet je郵i jest dobrze, si璕am po gitar. Gitara to najlepszy przyjaciel i najlepsza kochanka jak mia貫m w 篡ciu. To bez porównania. Da這 mi to bardzo du穎.

 

P.S.: Pewnie jednak s takie chwile, kiedy odk豉dasz muzyk na bok Czy zawsze gdzie tam jest?


J.P.: Ju nie mog tego wy陰czy. Nie wiem jak to jest, ale w najskrajniejszych sytuacjach, mimo wszystko, gdzie tam zawsze dzia豉 co.

 

P.S.: Czyli nawet jak ogl康asz pi趾 no積 w telewizji to ten hymn kibica gdzie ci tam gra?


J.P.: W pewnym sensie tak.

 

P.S.: A komu kibicujesz?


J.P.: Od siódmego roku 篡cia Manchester United. Nie pochodz z Manchesteru. Wiem, 瞠 jest to najbardziej znienawidzona dru篡na na 鈍iecie, dlatego musze usprawiedliwi dlaczego ich lubi.

 

P.S.: Znienawidzony? Naprawd?


J.P.: Gdy mia貫m siedem lat by貫m w internacie w Anglii. Wtedy te by造 niestety te straszne katastrofy z dru篡n Manchesteru w 1957 roku w Monachium. Jako ma貫 dziecko to mnie bardzo uderzy這. Nie by貫m w domu, nie mia貫m wtedy rodziców. Czasami cz這wiek chce si przylepi do czego co ma jakie znaczenie. Przylepi貫m si do tego, p豉ka貫m, a ledwo wiedzia貫m wtedy co to jest pi趾a no積a, chocia ju troch kopa貫m. Prze篡貫m to bardzo g喚boko. Pomy郵a貫m, 瞠 to jest dru篡na dla mnie. Przywi您a貫m si do niej emocjonalnie od tego momentu. Od tamtej chwili wiernie kibicuj Manchester United.

 

P.S.: To co powiesz o tym, 瞠 Ronaldo poszed do Hiszpanii?


J.P.: Trudno. Ju min掖 jego czas. Chcia tam pojecha to pojecha. Jednak wydaje mi si, 瞠 zdecydowa si na to, bo  fizycznie sta這 si dla niego troch uci捫liwe bycie w premier league. Troch markowa. Wchodzi na boisko, dosta od razu. Jest to troch cz這wiek zarozumia造. Ogl康aj帷 go w hiszpa雟kiej lidze nie zachowuje si a tak. Mo瞠 troch b璠帷 w豉郾ie w hiszpa雟kiej dru篡nie, jest nowy. Ale nie knebluj go tam tak, jak to zrobili w Anglii. Tu a bole郾ie by這 patrze jak go zaatakowali.

 

P.S.: Obserwujesz troch losy zawodników, którzy ju nie graj w Manchesterze?


J.P.: Oczywi軼ie. Ronaldo jest wielk postaci historii Manchester United. Nie mo積a udawa, 瞠 go nigdy nie by這 i nigdy nie b璠zie.

 

P.S.: Nie do ko鎍a o to mi chodzi. Po prostu najwa積iejsi s dalej ludzie, a nie klub.


J.P.: Klub na pierwszym miejscu. Wiadomo. Umówmy si, 瞠 jest to klub z ogromn histori. Jest bardzo romantyczny, nawet bardziej romantyczny od Barcelony w pewnym sensie, poniewa w latach 50. i 60. wygrali chyba osiem razy puchar europejski, jak to si wtedy nazywa. Jest to wyj徠kowa dru篡na. Pami皻am jeden z finaów, gdzie oni waln瘭i jaki niemiecki film i to by豉 magia co dzia這 si na boisku.

 

P.S.: Czyli muzyk da si jako tam zneutralizowa. Prawdziwi kibic John porter w „Chwili na-Go軼i”.


J.P.: Ale nie kibol!

 

P.S.: Kibol absolutnie nie, nawet nie jest blisko.


John jeste uwa瘸ny w naszym kraju za prekursora. Jeste w naszym kraju od 35 lat. Tak jak ty zaczynasz gra, tak pó幡iej dopiero graj inni. Powiedz czego s逝cha prekursor?


J.P.: Nie wiem czy mog si zgodzi z tym okre郵eniem.

 

P.S.: Zgodzili鄉y si co do unplugged. Nie mieli鄉y szansy zgodzi si co do „Helicopters”, ale jest to taka podstawa rocka lat 80.


J.P.: Prawdopodobnie, ale nie wiem. To zale篡 kto pisze i kto mówi. Mimo wszystko nie 酥iewaj帷 po polsku jednak dzia豉這 to przeciw mnie. Z drugiej strony nie mog zaakceptowa argumentu, ze je瞠li mieszkam w danym kraju to od razu musz doskonale 酥iewa w tym j瞛yku. By豚y zaskoczony ile razy cz這wiek spotyka si z tak krytyk: „Ch這pie jak to? To nie umiesz 酥iewa po polsku”? No nie, nie umiem.

 

Czego ja s逝cham? S逝cham bardzo wielu rzeczy.

 

S逝cham twoich starych 鄉ieci czyli lata dzieci雟twa czyli The Who, The Kings, The Beatles, The Rolling Stones, West Corse, ameryka雟kich zespoów jak Love, uwielbiam zespó Spirit, Jimi Hendrix z wcze郾iejszych. S逝cha貫m Nicka Cavea do pewnego momentu. Drugiej p造ty jako nie mog Nie wiem o co chodzi. Co jest nie tak.

 

P.S.: Czy nie uwa瘸sz, 瞠 jest troch nu膨ca?


J.P.: Dla mnie troch tak. Dla mnie jest ona troch oszukana. Jest ca貫 to brzmienie, ale nic nie czuj pod tym. Nie w tym sensie, 瞠 on ma 酥iewa pi瘯ne ballady do ko鎍a 篡cia, ale tam jest co pustego w tym wszystkim. Jednak jest to moja opinia. Wielu ludzi na pewno to lubi, a mi po prostu to nie pasuje. Ale nie daj Bo瞠 dlatego, bo on spróbowa takiego sposobu grania, tylko uwa瘸m, ze mo瞠 inni ludzie lepiej to robi.

 

Kto jeszcze 16 Horsepower, ale ich ju niestety nie ma. Wspania造 zespó. Lubi go軼ia, który kiedy by Red Hand Painters czyli funky moon. Ostatnia p造ta Niliam bardzo mi si podoba豉, chocia uwa瘸m, 瞠 kompozycyjnie troch s豉bsze, ale sam sposób nagrywania jak on sam gra na gitarze elektrycznej. To jest niesamowite. S逝cham ró積ych rzeczy.

 

P.S.: Z tego co s造sz jednak akustycznie.


J.P.: Kiedy s逝cha貫m bardzo du穎 elektrycznie.  Mia貫m taki okres, 瞠 s逝cha貫m takiego zespo逝 jak Tool, Dech Tones. By造 to takie resztki Nirwany, których s逝cha這 si przed nimi albo po nich. Zespó Pixsis te by. Bardzo mnie fascynuje po陰czenie elektryczne z akustycznym. Nie musi by koniecznie tylko akustycznie.

 

P.S.: A Radiohead? Bo oni w豉郾ie tak celowali.


J.P.: Rediohead nie. Moja partnerka Anita szaleje za nimi, ale mnie to w ogóle nie rusza. Zupe軟ie, sorry. Pierwsze par p造t mi si podoba這, ale jak ju to posz這 zupe軟ie w stron elektroniczn to odpada. „Kid A” posz這 ju za daleko. Oczywi軼ie fajnie, 瞠 ludzie to robi i to jest bardzo odwa積e.

 

Wszystko ju by這. Ile razy s逝chasz czego, nagle s造szysz gitar i wiesz - The Cure.

 

P.S.: Cz瘰to masz takie skojarzenia kiedy s造szysz nowych wydawnictw?

J.P.: Tak, ale tak ma by. To jest b喚dne ko這, a my mimo wszystko szukamy jak si wyrazi, ale to ju by這. Nie ma ju nic oryginalnego w muzyce. Nic. Ale jest sposób jak to robi jeszcze raz.

 

P.S. Technologie si zmieniaj.


J.P.: Zmienia si te sposób s逝chania, sposób przekazania, a tak瞠 sposób odbierania.

 

P.S.: A jak wa積y jest dla ciebie internet? Pytam faceta, który nagra swoja p造t na ta鄉ie. Troch szerszej ni zwyk豉, ale na ta鄉ie. Internet, nowe technologie, komputery - co z nimi?


J.P.: Internet jest dla mnie po prostu wys豉niem e-maila, czasami sprawdzeniem Facebooka, ale rzadko, bo Facebook to jest kana na maksa. Znam ludzi, którzy s od niego uzale積ieni. Samo poj璚ie „you have a new friend request”. Niektórzy maj miliony „frinds”, nie wychodz z pokoju! Sorry. Przyjació poznaje si przez okazje, ludzkie otoczenie, a nie przez ekran. Ja wiem, 瞠 s to takie czasy. Ale piszesz do nich tylko przez Skype czy czat. Mimo wszystko to jest ju nie dla mnie. Jestem innym pokoleniem. Wol jak to jest. Ju nawet sms'y i telefon komórkowy to co dziwnego dla mojej osoby. Kiedy czeka貫 a wrócisz do domu i opowiesz jak tam by這, a dzi wszyscy wszystko wiedz przez internet co u ciebie. To jest okropne. Jest to inne pokolenie. By這 pokolenie klawiszowe, misiowe, teraz b璠zie dotykowe Pad. W jednej z komedii angielskich widzia貫m jak jeden z bohaterów przedrze幡ia te wszystkie iPod, iPad, iPhone, powiedzia „iBack. Mo瞠sz mie miliony g逝pich piosenek w twojej g這wie”. <鄉iech>

 

P.S.: Ja wiem dlaczego ci tak nie pasuje internet i telefony komórkowe. To funkcja „barda” cz這wieka, który opowiada historie bardzo si zmienia.


J.P.: No tak, bo jest to ju powoli zmierzanie do kresu istnienia. Nied逝go przestanie istnie tak zwane przekazywanie oralnie. To zamiera i to jest bardzo przykre. S造cha to w nowoczesnej muzyce, w tym o czym ci ludzie 酥iewaj. ζpi jakie has這, powtarzaj to i nic poza tym. Staj si bardzo kosmiczni, kosmetyczni, pu軼i, metalowi. Puste, puste

 

P.S.: Puszka bez 鈔odka. Opakowanie tylko.


J.P.: Pusta rura. <鄉iech>

 

P.S.: John Porter - cz這wiek z pe軟a rur. <鄉iech>


Mieszkasz w naszym kraju 35 lat. Obserwujesz te wszystkie zmiany okiem cz這wieka z zewn徠rz mimo wszystko.  Czy co zosta這 z tamtej fascynacji jak tu przyjecha貫? Czy w ogóle wszystko totalnie si zmieni這 i s nowe?


J.P.: Ka盥y naród ma swój temperament, spojrzenie na 鈍iat i tak dalej. Je盥膨c po ulicy wida, 瞠 Polak nie straci tego temperamentu. Kiedy musia貫m zdoby paszport brytyjski. Zosta豉 zmieniona ambasada i szukaj帷 nowego adresu zobaczy貫m informacj dla podró積ych do Polski. By這 tam napisane, by je郵i to mo磧iwe unika jechania po Polsce samochodem, bo s tam chyba najgorsze we Wschodniej Europie drogi i kierowcy.

 

P.S.: Mo瞠 nie narzekajmy ju tak bardzo, no ale ci nasi kierowcy...


J.P.: I drogi!

 

P.S.: A to s jakie? <鄉iech>


J.P.: Je瞠li s to gdzie ten asfalt? <鄉iech>

 

P.S.: Kierowcy i drogi to temat rzeka.


J.P.: Mimo wszystko temperament polski jest romantyczny.

 

Jest jaki romantyzm w tym wszystkim. Polak potrafi by tolerancyjny.

 

Kto kiedy powiedzia „Gdyby gen. Jaruzelski pomy郵a, odwróci si do narodu i powiedzia : <>, to wszyscy by powiedzieli: <>”.  I to jest taki naród. Ale niestety ten nie zrobi tego. Polak potrafi tak robi, a ja to bardzo lubi. Mo積a do Polaków dociera pod tym wzgl璠em. Tak jest w miastach, ale nie wiem jak jest w mniej spopularyzowanych rejonach. Tam oczywi軼ie istniej dosy przera瘸j帷e pogl康y polityczne i nie tylko. To nawet nie s pogl康y polityczne.

 

P.S.: Stereotypy. Niestety wszystkie narody z tego powodu cierpi. Nie wyró積iamy si jako specjalnie pod tym wzgl璠em, ale masz racj.


J.P.: Wiele rzeczy jest mimo wszystko pozytywnych. 砰jemy w takim 鈍iecie, gdzie niestety idziemy po równi pochy貫j. Nawet sama natura ma do嗆 cz這wieka, jak mamy okazj to widzie. Jest bardzo wiele fajnych rzeczy w Polsce, bardzo lubi ten kraj. Jak jestem w Anglii to ka盥y Anglik te narzeka i przeklina swój kraj, swój rz康. To jest normalna rzecz na co dzie.

 

P.S.: Wróci豚ym do czasów, kiedy nie 篡貫 z muzyki, ale musia貫 dawa korepetycje z angielskiego.


J.P.: By taki moment, bo nie chcia貫m ca造 czas wydawa swoich oszcz璠no軼i. To by 鄉ieszny okres. By to te niebezpieczny okres, gdy by貫m wtedy bardzo m這dy i przystojny. <鄉iech> A te korepetycje na ogó chcia造 same dziewczyny. Cz這wiek musia by bardzo subtelny i stanowczy. By豉 to straszna zasadzka mi這sna! Ale jako mi si uda這.

 

P.S.: Czy one wtedy wiedzia造 kto to jest John Porter?


J.P.: Wtedy? Nie, no sk康. Na pocz徠ku nie, ale pó幡iej jak za這篡貫m zespó to musia貫m sobie da spokój z tym.

 

P.S.: Zasadzki mi這sne dla takiego Brytyjczyka, który znalaz si za 瞠lazn kurtyn. Mówisz, 瞠 鄉ieszne by造 te czasy, ale te niebezpieczne. Dlaczego niebezpieczne? Czy w豉郾ie z powodów matrymonialnych?


J.P.: To zawsze jest niebezpieczne, bo cz這wiek do ko鎍a nie wie jak si l康uje i gdzie si l康uje. W pewnym sensie to by造 bardzo bezpieczne czasy poniewa na ulicach panowa, oprócz tak zwanego „trójk徠a bermudzkiego” w Pradze w Warszawie, porz康ek. Niebezpiecznie by這 gdy cz這wiek mia inne pogl康y. Gdy si spotka這 z lud幟i to nie raz bardzo skomplikowany by sposób podró穎wania. Na przyk豉d jak dojecha do pewnego mieszkania, by si spotka z lud幟i. Na pocz徠ku by這 to dziwne i by strach. Ale pó幡iej si przyzwyczai貫m do tego jak mnie wo豉li do komendy i mówili, 瞠 nie wolno czego.

 

P.S.: No tak, bo oni nie mogli ci nic zrobi, tylko ostrzec.


J.P.: Oni robili co ludziom, którzy ju naprawd konkretnie wyst瘼owali przeciw w豉dzy. Gdy kto podpisywa jakie manifesty czy co w tym rodzaju, to by這 niemal pewne, 瞠 wyl康uje bez pracy, bez widoku i paszportu. Kasowali ci ze spo貫cze雟twa. Ale najcz窷ciej by豉 to taka zabawa w kota i myszy z policj.

 

P.S.: Przeczyta貫m takie zdanie: „Przypomnijmy, ze John Porter najwi瘯sze triumfy 鈍i璚i z Anit Lipnick”. Czy to prawda? Komercyjnie pewnie tak, bo sprzedali軼ie najwi璚ej p造t w twojej karierze. No ale akustycznie, oprócz „Helicopters”.


J.P.: To by okres kiedy muzyk nie zarobi za bardzo. Muzycy wydawali, ale zarabia kto inny.

 

P.S.: No w豉郾ie czyli komercyjnie.


J.P.: To nie jest komercyjnie. Komercyjnie to znaczy handlowy, gdy cz這wiek zarobi wi瘯sze pieni康ze. Powiedzia豚ym, 瞠 produkt by komercyjny.

 

P.S.: O to mi w豉郾ie chodzi這. John, uspokój si.


J.P.: Ja nie jestem zdenerwowany.

 

P.S.: Chodzi這 mi w豉郾ie o t handlowa stron. Ale czy artystycznie ten okres te zaliczy豚y do udanych? Pewnie tak, ale czy do najbardziej udanych w swojej karierze?


J.P.: Ja bym powiedzia, 瞠 niektóre rzeczy tak. Zw豉szcza drug p造t, któr uwa瘸m za jedn z najbardziej udanych. Ma tak wspania陰 jako嗆, jest tak fajnie nagrywana. Ta p造ta podoba mi si bardziej od pierwszej. Cho na pierwszej te jest kilka pere貫k, o których bym nie powiedzia, 瞠 pisze tak genialne teksty, 瞠 tak nieskromnie powiem. Teraz czytam te teksty i 鄉iej si „Kurcze, sk康 oni s, 瞠 tak fajnie im to wysz這”. My郵, ze s lepsze ni kiedykolwiek.

 

P.S.: Masz nadziej powtórzy taki sukces w przysz這軼i?


J.P.: Powtórzy mo瞠 nie, poniewa to co si wydarzy這 jeszcze przed wydaniem pierwszej p造ty mo積a zaliczy jako „modny smak my郵帷y”.

 

Wi璚ej osób kupowa這 te p造ty ni lubi這. W tym sensie, 瞠 to by這 fajne, my jako modna para i tak dalej.

 

P.S.: Byli軼ie gor帷a par show biznesu.


J.P.: Tak, ale chwilow. Tak zwane pi耩, pi皻na軼ie minut. My郵, 瞠 gdyby鄉y wydali p造t teraz to by to ju tak nie posz這. Nie wykluczam, 瞠 wydamy jeszcze wspólny album, tylko trzeba poszuka jakiej innej formy muzycznej. Ale nie dance! <鄉iech> Nic takiego.

 

P.S. Bardzo ci dzi瘯uj za rozmow i zapraszam zawsze.


J.P.: Ja równie dzi瘯uj.

Wi璚ej o:

SΣCHAJ ZΜTYCH PRZEBOJ紟!