Chwila na-Go軼i: Piotr Polk

28.04.2011 14:00
Piotr Polk, mat promocyjne

Piotr Polk, mat promocyjne (foto: P.Pyrz)

Piotr Polk w rozmowie z Piotrem Sworakowskim dla Radia Z這te Przeboje. Pos逝chaj!

 

 

Piotr Sworakowski: Go軼iem chwili na-Go軼i w Radiu Z這te Przeboje jest Piotr Polk. Fajne ma pan na  imi – Piotr Sworakowski, bardzo mi mi這.



Piotr Polk: Pan te ma bardzo fajne imi – Piotr Polk, mi równie bardzo mi這.



P.S.: Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin.



P.P.: Och, bardzo dzi瘯uj – ju zapomnia貫m, 瞠 by造.



P.S.: Pracowite by造, prawda?



P.P.: Ale jakie pi瘯ne! Prosz sobie wyobrazi ilu go軼i mo積a mie na swoich 49 urodzinach. Prezent zrobiony niechc帷y – nie mia這 to nic wspólnego, nie by這 to pod publiczno嗆, nie by這 to pijarem, nie by這 to marketingiem. Chcia貫m 瞠by premiera tej p造ty odby豉 si tydzie wcze郾iej, ale akurat mój przyjaciel, który jest dyrektorem Teatru Syrena w Warszawie, powiedzia: "Polu, nie mo瞠my, bo my dajemy w豉sn premier. Czy mo瞠 by tydzie pó幡iej?". Ja mówi: "No pewnie, 瞠 mo瞠 by, to nawet lepiej, bo ja si zd捫 bardziej przygotowa, naucz si tekstu, orkiestry pos逝cham.". Dopiero jak ju wszystko zosta這 ustalone, to si okaza這, 瞠 ja mam urodziny. Wytwórnia spyta豉, czy odwo逝jemy, ale ja odpowiedzia貫m: "W豉軼iwie nie, potraktuje ca造 ten koncert jako moje urodziny i zaprosz wszystkich jako go軼i, a w zwi您ku z tym nie b璠zie tam 瘸dnej sztywno軼i.". Jak to na urodzinach, chocia wódka si nie la豉, by這 wino, wi璚 by造 cuda.



P.S.: Wyja郾ijmy, bo album jest nowo軼i i nie wszyscy mog go jeszcze dostrzec na sklepowych pó趾ach. Chodzi o now p造t Piotra Polka – "Mój film".



P.P: Tak – po trzyletniej przerwie, chocia nie wiem, czy w wypadku aktora mo積a mówi, 瞠 kto mia trzyletni przerw w wydawaniu p造t. Ja jestem kompletnie nie do zaklasyfikowania, je瞠li chodzi o gatunek, jakim jest muzyka.



P.S.: Muzyka, aktorstwo, wykszta販enie – par takich rzeczy nie do zaklasyfikowania
jest w pana 篡ciorysie.



P.P.: Tak, ja w ogóle jestem w dosy komfortowej sytuacji.

Nazywam sam siebie szcz窷ciarzem, bo je瞠li kto mi mówi: "S逝chaj, aktor nie mo瞠", ja odpowiadam: "Jestem piosenkarzem.". Kto mówi: "S逝chaj, piosenkarzowi nie wypada.", ja odpowiadam: "No tak, ale ja jestem aktorem."

Prosz mi pokaza, czego ja nie mog tak naprawd. W sumie mog - jestem ju w miar, nawet bym powiedzia bardzo dojrza造m facetem: mam siwe w這sy, zmarszczki.



P.S.: Wró熤y w takim razie do koncertu. By這 wino?



P.P.: By這 wino. By造 dwie orkiestry, poniewa niedawno wspó逍racowa貫m z tak bardzo m這dzie穎w formacj, big bandem ze szko造 muzycznej w Warszawie i tak si w niej zakocha貫m, 瞠 pomy郵a貫m – jakie to cudo, taki m這dy artysta, który z ogromnym zapa貫m i energi gra muzyk swingow, któr bardzo lubi. Postanowi貫m ich zaprosi do mojego koncertu, tym bardziej, 瞠 wcze郾iej z nimi nagra貫m kawa貫k ich w豉snej p造ty. Chcia貫m ich pokaza szerszej publiczno軼i, wi璚 podzieli貫m koncert na dwie cz窷ci – bigbandowy, który by analogi do mojej poprzedniej p造ty "Polk in Love", a pó幡iej ten w豉軼iwy – "Mój film". Wszystko w moim przekonaniu uda這 si. Oczywi軼ie wszystko inaczej wygl康a z widowni, ale mam nadziej, 瞠 ludzie dobrze si bawili.

 


P.S.: Ma pan doniesienia o tym, jak to wygl康a這 na widowni, prawda?



P.P.: Mam, aczkolwiek prosz mi wierzy, bo z do鈍iadczenia wiem, 瞠 premiera jest absolutnie nie podobna do zwyk貫go spektaklu, podobnie si ma zreszt z koncertem. Moje zadanie by這 bardzo trudne, poniewa autorami muzyki na tej p造cie byli: W這dzimierz Korcz, Krzesimir D瑿ski, Seweryn Krajewski, Jaros豉w Kukulski. Tekstu: Jan Wo貫k, Wojciech Kejne, Marek Dutkiewicz. Oni zasiedli na widowni, wi璚 酥iewanie dla nich by這 bardzo trudne. To tak jakby autor sztuki usiad i s逝cha, co ty masz do powiedzenia na temat jego dzie豉. Nerwy by造 dosy spore, aczkolwiek ka盥a z tych wymienionych legend polskiej muzyki rozrywkowej z這篡豉 to zaufanie do mnie du穎 wcze郾iej, wi璚 teraz tylko burzy豉 si we mnie krew, czy ich nie zawiod. Koncert premierowy jest bardzo trudnym koncertem, ale stara貫m si, przez wzgl康 na wszystko, nie traktowa tego dos這wnie.

Nie by這 wielkiej sztywno軼i, zreszt w moim przypadku trudno j uzyska. To by teatr, gdzie ja czuj si dosy swobodnie. W prawdzie stara貫m si tam z aktora nie korzysta, ale czasami co mi si wyrwa這.



P.S.: Zdarza si panu u篡wa aktorskich umiej皻no軼i, 瞠by co osi庵n望?



P.P: Nie chodzi o to, 瞠by co osi庵n望. Pomys nagrania tej p造ty, tej bardziej osobistej i intymnej, polega te na tym, 瞠 aktorstwo ma to do siebie, i jest udawaniem. Chocia mamy w豉sn skór, to i tak na ni nak豉damy kostium. Je瞠li mamy w豉sn twarz, to i tak przykrywamy j makija瞠m i dajemy miny innych ludzi, których akurat kreujemy. Je瞠li mamy g這s, to niby jest nasz, ale mówimy nie swoim tekstem, nie mówimy o sobie. P造ta jest czym bardziej intymnym, w przypadku tej p造ty na pewno, bo o tak mi chodzi這. Opowiadam o sobie, swoim g這sem, 酥iewam swoje emocje i uczucia. To jest bardzo trudne, dlatego mówi貫m, 瞠 to szlachetne aktorstwo zawiesi貫m na szlachetnym ko趾u, akurat na tej p造cie w 酥iewaniu. Te teksty, które powsta造 nie s wymy郵one. To nie by telefon do Jana Wo趾a: "Napisz mi co.". To by這 wino, spotkania, rozmowy. Ja opowiada貫m o swoim 篡ciu, Janek o swoim. Prosz zwróci uwag - na tej p造cie wszyscy s dojrza造mi lud幟i, dojrza造mi m篹czyznami, to te jest dla mnie bardzo wa積e.



P.S.: Lud幟i, którzy zas造n瘭i z tego, 瞠 chc przekaza co w swoich tekstach. To nie jest tak, 瞠 oni pisz puste s這wa.



P.P.: Tak, na tym mi najbardziej zale瘸這, bo cz這wiek dojrza造, a tym bardziej artysta dojrza造, widzi klawiatur od powiedzmy czterdziestu lat. Na tej klawiaturze jest bardzo du穎 bia造ch klawiszy, du穎 czarnych. Jest tego bardzo du穎 – on ju to wybiera, wybiera te klawisze, które s mu potrzebne. Niektórzy bior wszystko, co jest. Maj t mo磧iwo嗆 i muzyka jest prze豉dowana, jest tak nieczytelna, pstrokata, ja chcia貫m tego unikn望. Jak to kiedy kto powiedzia: "Dlaczego ty na gryfie kontrabasu jeste w jednym miejscu, a niektórzy tymi paluszkami s wsz璠zie?". On odpowiedzia: "Bo ja ju wiem, a oni szukaj.". Ci kompozytorzy, których wymieni貫m,  s lud幟i, którym muzyka dyktuje nuty, a nie zas造szana muzyka przelewana jest na nuty. Dzisiaj klei si muzyk, klei si piosenki z tego, co kto kiedy us造sza. Akurat opisywanie emocji przez te nazwiska, ja nie mam 瘸dnych w徠pliwo軼i, 瞠 im to si udawa這 przez tyle lat i udaje. Maj szlachetno嗆 w sobie, maj klas, a ja chcia貫m, 瞠by ta p造ta mia豉 to wszystko.



P.S.: Mi si bardzo przyjemnie robi這, gdy s逝cha貫m tekstów na p造cie. Nie wiem jakie jest pana odczucie, bo niektórzy arty軼i zawsze maj ten niedosyt, który by mo瞠 nap璠za ich do nagrania nast瘼nej p造ty.



P.P.: Ja si wiele nie ró積i. Mo瞠 nie mam zbyt du瞠go do鈍iadczenia, je瞠li chodzi o wydawanie p造t, o 酥iewanie p造t, o tzw. piosenkarstwo, aczkolwiek musz powiedzie, 瞠 poczu貫m pierwsz satysfakcj z pomys逝, który mi si zrodzi na temat tej p造ty w momencie otrzymania materiaów. Problem polega na tym, czy ja sobie dam rad, czy ja przeskocz swoj fizyczno嗆. Prosz zwróci uwag, 瞠 to s kompozytorzy, którzy niech皻nie pisz dla aktorów.



P.S.: Czy jest pan zadowolony z p造ty?



P.P.: Jestem bardzo zadowolony z p造ty i z ok豉dki.



P.S.: Jak si takie nazwiska zaprasza do wspó逍racy? Jak to by這?



P.P.: Wie pan, ja nie znam recepty. Gdybym j zna, to mo瞠 bym tutaj nie siedzia, ale przyjmowa telefony i inkasowa pieni康ze od ludzi, którzy chc si skontaktowa i chc, by kto im napisa tyle rzeczy. Powiem wprost, z niektórymi artystami wspó逍racowa貫m ju od dawna. Mówi tu o Janku Wo趾u, Marku Dutkiewiczu. Z niektórymi kompozytorami tak瞠 - mam na my郵i W這dzimierza Korcza i Krzesimira Dembskiego. W這dzimierz Korcz – teatralnie. Jan Wo貫k kiedy napisa par swoich tekstów, które mia貫m okazj wykonywa i dziwie si, 瞠 po tamtym wykonaniach zdecydowa si na napisanie mi tylu numerów. Pami皻am, 瞠 by這 to w Mi璠zyzdrojach – robili鄉y jaki wielki koncert – Piotr Machalica, Zbigniew Zamachowski i wiele innych fantastycznych nazwisk. Teksty Jana Wo趾a, muzyka Nahorny. Dosta貫m trzy piosenki i w ka盥ej z tych piosenek trzy razy za酥iewa貫m nie ten tekst, który on napisa – tak strasznie wszystko pokr璚i貫m, 瞠 Piotr Machalica si rozp豉ka i wybieg z sali, bo nie móg wytrzyma ze 鄉iechu, Zamachowski si odwróci. My郵a貫m, 瞠 po tym Jan Wo貫k ju nic dla mnie nie napisz, okaza這 si, 瞠 napisa, wi璚 tu oczywi軼ie 瘸rtuje. Mo瞠 przekona貫m go do samego pomys逝 dojrza貫j p造ty. Mia貫m takie has這 – tydzie z 篡cia dojrza貫go m篹czyzny plus jedna dodatkowa doba. Je瞠li chodzi o innych kompozytorów, to Seweryn Krajewski z zasady nie pisze dla aktorów. Jaros豉w Kukulski, którego pozna貫m tu przed 鄉ierci, te nie bardzo si do tego zapali. My郵, 瞠 tutaj gdzie z pomoc w przypadku pana Seweryna przyszed Marek Dutkiewicz, a w przypadku pana Jaros豉wa Internet, Youtube i ka盥y portal medialny. Sam wiem o tym, bo sam powiedzia, 瞠 nigdy go nie interesowa造 seriale, filmy, z aktorami ró積ie to bywa這, ale tutaj sobie wszystko zobaczy. Kupi  p造t, zobaczy wszystkie wykonania za i przeciw w Internecie i pomimo tych przeciw jednak zdecydowa si dla mnie napisa. Jak si okazuje, Internet jest ogromn si陰 sprawcz w moim przypadku. My郵, 瞠 podobnie by這 z panem Sewerynem Krajewskim, chocia do muzyki pana Seweryna 酥iewa貫m par piosenek jeszcze za czasów Agnieszki Osieckiej, ale to by這 bardzo dawno temu. To pytanie nale瘸這by bardziej skierowa do nich ni do mnie. Ja jestem bardzo szcz窷liwy i ogromnie dumny, 瞠 przywilej tych kompozytorów i autorów spad na mnie.



P.S: Wró熤y do samej koncepcji p造ty – sam tytu sugeruje, 瞠 jest jaka koncepcja ca這軼i. "Mój film" – co, co si dzieje na ekranie wyimaginowanym, ale te co, co po sobie nast瘼uje. Sceny, które po sobie nast瘼uj.



P.P: Tytu mój film jest nieco przewrotny, jest to czym w rodzaju metafory. Nie ma tam 瘸dnego przeboju filmowego, nie ma te tam 瘸dnego filmu. Film jest mi czym bliskim – jestem nim oklejany jako aktor, ten Piotr Polk, którego kto mo瞠 kojarzy. To nie jest stolarnia, to nie jest kopalnia, to jest film – co mojego. W tym przypadku chodzi o moje 篡cie, mój film. Jak to w 篡ciu, cz這wiek rodzi si, i bez re篡sera i castingu dostaje od razu gówn rol. Pó幡iej otaczaj go role drugoplanowe, epizodyczne, mnóstwo statystów. Tak wygl康a film, tak wygl康a 篡cie. Niech mnie nikt nie pyta – dlaczego. Nikomu nic do tego, jak 酥iewam. To jest moje 篡cie. To jest mój film. To jest dziesi耩 kadrów z mojego filmu. Sam pomys ok豉dki p造ty te jest tak szlachetno軼i kina lat 60. Chcieli鄉y brzmienie muzyki, wraz z Jankiem Smoczy雟kim aran瞠rem i producentem, utrzyma w klimacie lat 60. Nie dlatego, 瞠 ja si w tych latach urodzi貫m, w ogóle lata 60. by造 proste, oczywiste.

By豉 czer i biel. By豉 kobieta i by m篹czyzna. To wszystko by這 bardzo pi瘯nie okre郵one i to nie tylko w sferze wizualnej, w sferze kina, ale te w sferze muzyki, literatury. Wszystko by這, mam wra瞠nie, pouk豉dane. Teraz wszystko jest wywrócone do góry nogami.



P.S.: Wszystko mia這 swoje odcinki. Wiadomo by這 co jest do czego. Dzisiaj to wszystko jest wymieszane i nieoczywiste. Mo瞠 to sprawia wi瘯sz frajd, je瞠li w trakcie np. swingu lub jazzu wkraczaj motywy nowoczesnych technologii, to mo瞠 by bardzo ciekawe.



P.P.: Oczywi軼ie, 瞠 tak, natomiast ja uwa瘸m, 瞠 technologia tylko pomaga, natomiast wra磧iwo嗆 ucha si nie zmieni豉. Nie mam nagle trzech komór serca, nie mam sze軼iu b瑿enków w uchu. Mamy dok豉dnie tyle samo, ile mieli ludzie sto, dwie軼ie, trzysta lat temu, a tym bardziej 30-40 lat temu. Serce si nie zmieni這. Technologia pomaga nam ulepszy d德i瘯, ulepszy brzmienie, wprowadzi nowy element, ale powiem szczerze – gdyby鄉y mieli w ten sposób spojrze na muzyk, 瞠 skoro pojawiaj si nowe rytmy, nowe gatunki – pomieszajmy to wszystko razem, to nie wiem, czy w przypadku mieszania farb na pana 軼ian chcia豚y pan uzyska taki kolor, bo ja nie.



P.S.: To jest tylko jedno z mo磧iwych rozwi您a.



P.P.: Ja nie neguj – je瞠li komu si podoba, to tak. Nie odm這dz si na si喚, ani te nie zmieni swoich zami這wa muzycznych.



P.S.: Prosz o porównanie "Polk in Love" i "Mojego filmu". Gdzie artysta si rozwin掖? Czy jest jaki nowy 鈔odek wyrazu?



P.P.: Piotr Polk w "Polk in Love" by takim absolwentem, który dosta dyplom, czyli nagrod, sko鎍zy co, jaki program, dosta nagrod, kto mu pozwoli nagra p造t, a poniewa my郵i sobie tak: je瞠li to ma by moja jedyna p造ta w 篡ciu, z czego by豚ym bardzo dumny, to nagram sobie p造t z muzyk tak, jakiej sam lubi s逝cha. Je瞠li pozwolono mi na to i dano mo磧iwo軼i doskona貫go big bandu, muzyków, aran瞠rów, to tylko korzysta. Oczywi軼ie, inaczej wygl康a w garnku, inaczej wygl康a na kubku smakowym. Zobaczy貫m, 瞠 w moim wykonaniu i pracy nad tak sam piosenk mam sporo barier, je瞠li chodzi o muzyk, któr kocham, uwielbiam, której s逝cham. Uczy貫m si tego. Ta p造ta by豉 rodzajem elementarza – fajnej przygody, ale elementarza. Zarzucano mi, 瞠 酥iewam w j瞛yku oryginalnym, ale poniewa nie jestem piosenkarzem, jestem aktorem, jestem wstanie wybroni si z ka盥ej krytycznej uwagi. Nie mówi o umiej皻no軼iach, mówi dlaczego. Dlatego, 瞠 zawsze uwa瘸貫m i b璠 uwa瘸, 瞠 je瞠li kompozytor pisze melodie, nutki do swojego j瞛yka, to ten j瞛yk sam w sobie ma melodi. Je瞠li w tej melodii zamienimy jego s這wa na "", "", "", "d", "", to uwa瘸m, 瞠 to brzmi fa連zywie.



P.S.: Seweryn Krajewski ma teori, 瞠 piosenka ju jest – trzeba j tylko wydoby i ona si wydobywa w tym oryginalnym j瞛yku.



P.P.: Oczywi軼ie s tacy, jak Wojciech M造narski, który potrafi stworzy ze standardu co zupe軟ie nowego, ale on opisuje zupe軟ie now histori. On nie t逝maczy piosenki, on j kreuj od pocz徠ku. Oczywi軼ie jest to te mistrz pióra. Natomiast nadal uwa瘸m, 瞠 Ne me quitte pas nie brzmi tak samo jak nie opuszczaj mnie. By豉 to wi璚 przyjemno嗆 - przyjemno嗆 酥iewania w j瞛yku angielskim. Troch si bawi貫m w piosenkarza. Do g這wy by mi nie przysz這, 瞠 z t p造t b璠 przez 2,5 roku je寮zi z koncertami. To by這 fantastyczne. Nie tylko po Polsce – by貫m te w Londynie. Nie przysz這 mi te do g這wy, by taka p造ta zyska豉 status z這tej. Przyznam szczerze, 瞠 bardzo mnie to ucieszy這 i to mo瞠 spowodowa這, 瞠 kto zaproponowa mi nagranie kolejnego albumu. Przy kolejnej p造cie nie by這 tak 豉two, poniewa sam chcia貫m, 瞠 je瞠li  zdarzy si, i b璠 chcia wyda drug p造t, to ona nie b璠zie mia豉 nic wspólnego z tamt oprócz muzyki, bo w tym punkcie si nie zmieni. Chcia貫m, 瞠by to by swing – czy to 豉godny, czy to rozszerzony o orkiestr smyczkow, czy pomniejszony o big band, to jest inna sprawa, bardziej osobista. Próbowano mnie nak這ni, 瞠bym to ja napisa te teksty – nie chcia貫m.

Chcia貫m opowiada o sobie, ale piórem kogo, kto pi瘯nie pisze teksty. Jestem aktorem i wiem, co to znaczy naprawd dobry tekst.



P.S.: Fajnie rozmawia z cz這wiekiem, który zdaje sobie z tego spraw. Dzi ma這 jest takich ludzi.


P.P.: Oczywi軼ie. Ja bardzo cz瘰to s逝cham i zastanawiam si – o czym on 酥iewa, a nie mam poj璚ia o czym on 酥iewa. Dla mnie s這wo jest bardzo wa積e. Na p造cie tym bardziej – ono jest raz puszczone, raz i nie ma powrotu, nie wycofamy si, nie b璠zie w nawiasie, cudzys這wie itd. Ono jest i b璠zie brzmia這 do ko鎍a 篡wotu tej p造ty, dlatego trzeba si do tego bardzo rzetelnie przygotowa i zastanowi, co wk豉damy sobie w usta. Przez mój zawód s這wo jest dro窺ze od pieni璠zy. Ja bym si nigdy nie o鄉ieli, tym bardziej 瞠 opowiada貫m o swoim 篡ciu, uczuciach, które mi towarzyszy造 – gdy mnie co bola這, jak si 鄉ia貫m, p豉ka貫m, 瘸rtowa貫m, jakie mam spojrzenie na kobiety, 篡cie, samochody, na tzw. Szczyt, popularno嗆, nud itd. Ja to wszystko opowiada貫m, o tym rozmawiali鄉y. Janek Wo貫k wyci庵n掖 z tego kwintesencj, ubra to w swój czasem bardzo ironiczny, ale fantastyczny j瞛yk i w rym, który kocham u Janka. Rym, który dodaje takiej papryki, chilli.



P.S.: Wysz這 bardzo fanie. Teksty s mocn stron tego albumu. Dobrze si go s逝cha. Nie odpowiedzia mi pan na pytanie – czym si ró積i. Powiedzia pan, 瞠 "Mój film" jest bardziej osobist p造t od "Polk in Love".



P.P.: Absolutnie – i w warstwie tekstowej i muzycznej, bo tam by造 covery, standardy, co co wszyscy tysi帷e razy s造szeli, a ja wyda貫m 1001 raz.



P.S.: Dlaczego ta p造ta powsta豉? Poniewa zaj掖 pan drugie miejsce w programie Jak oni 酥iewaj, gdzie wykonywa pan pi皻na軼ie utworów.



P.P.: Ja bym doda jeszcze dziesi耩. To by這 ok. 28 utworów w czasie trwania wszystkich 13 programów. To jest bardzo du穎. Mój udzia w programie by wynikiem chwili udaru s這necznego, bo rzeczywi軼ie by這 ciep這, jak podj掖em t decyzj. Ja nie chcia貫m. Prosz zwróci uwag na mój wiek. Nagle znajdzie si w programie jaki stary piernik, który nie do嗆, 瞠 nie 酥iewa znanych piosenek...



P.S.: Baila morena, Je t'aime , Hello Lionela Richie. Panie Piotrze, jakich nieznanych?


P.P.: Przepraszam, niech pan tam znajdzie Justina Timberlake'a w moim wykonaniu. Czu貫m si czasami jak takie 'mi瘰o armatnie'. My郵a貫m - có, poka瞠 si, poka瞠, 瞠by tylko nie od razu w trzech pierwszych odpa嗆.



P.S.: Zaznaczy obecno嗆.


P.P.: Uda這 si i wtedy zaproponowano mi w gdzie w po這wie tego programu, 瞠 bez wzgl璠u na jego ko鎍owy wynik, mo瞠 bym co nagra. Oczywi軼ie potraktowa貫m to jako 瘸rt, bo takich propozycji w swoim 篡ciu aktorskim nie tylko mia貫m sporo.



P.S.: Kto z wytwórni zaproponowa, tak?



P.P.: Je瞠li mam by szczery, to by造 trzy wytwórnie. Rynek by bardzo zamkni皻y. Nie wiedzia貫m, kto co znaczy, ile znaczy i co wydaje. Rzeczywi軼ie by造 dwie firmy fonograficzne z Warszawy oraz jedna z Poznania. Ja ka盥emu mówi貫m – "Jest mi bardzo mi這, ale prosz poczeka do fina逝". "Nie, nawet je瞠li si nie uda.". "To bardzo mi mi這". Zawsze odpowiedzia貫m, 瞠 fajnie b璠zie, chocia tak naprawd wiary w to nie mia貫m. Dopiero, gdy program si ko鎍zy, a rozmowy by造 coraz bardziej konkretne, to zrozumia貫m, 瞠 co chyba jest nie tak i tak naprawd my郵, 瞠 im wszystkim zale瘸這, 瞠bym przegra, bo gdybym wygra program, to tam by豉 pewna wytwórnia, która musia豉, zgodnie z kontraktem, wyda p造t. Mo瞠 ja ten program dlatego przegra貫m, nie wiem. (鄉iech) Tak naprawd, nie czuj si przegrany.



P.S.: Kto zaj掖 pierwsze miejsce?



P.P.: Pierwsze miejsce, s逝sznie moim zdaniem, zaj窸a Joanna Liszowska. My郵, 瞠 trudno jest wygrywaj帷 taki program – dostaje si nagrod w postaci nagrania p造ty. My kupimy sobie p造t i zobaczymy, czy warto by這 wysy豉 na ni smsy. W programie by豉 super, zobaczmy p造t. Ogromne obci捫enie. Ja startowa貫m z pozycji – przegra貫m. Ja przegra貫m program, wi璚 nagrywam sobie p造t, ale jestem przegrany.



P.S.: To te jest 鈍iadectwo, 瞠 nie mia pan obci捫enia wielkiego przy nagrywaniu tej p造ty. To chyba dobrze?



P.P.: Je瞠li mam by z panem szczery, to przy nagrywaniu tej drugiej p造ty te nie mia貫m obci捫enia. Jeszcze raz wróc – jak mi nie pójdzie w aktorstwie, to b璠 robi meble, jak nie meble to b璠 robi instalacje elektryczne. Je瞠li nie, to b璠 sobie 酥iewa. Czasami czuj si jak taki polski Woody Allen – pieni康ze i wszystko, co robi jest tam, a teraz bior sobie klarnet i mówi: "A ja teraz chcia貫m co pa雟twu zagra.". To s moje p造ty. Nie mamy specjalnych obci捫e – to nie zapewnia mi bytu, to nie daje mi perspektyw. Wtedy kiedy chc co powiedzie od siebie, bo aktorstwo jest ju blokowane, to wtedy nagram sobie tak p造t i ona jest bardzo szczera, bo nie jest wymuszona warunkami, karier, itd. Niczym niewymuszona poza chwil zabawy.

Jestem zwyk造m facetem, jak ka盥y, który chcia豚y opowiedzie o tym, 瞠 nie ma nic bardziej m瘰kiego ni m瘰ka 透a.



P.S.: Panie Piotrze, z tym zak豉daniem instalacji elektrycznych to nie by 瘸rt, bo Pan uko鎍zy techniku elektrotechniczne, prawda?



P.P.: Tak, jestem wykwalifikowanym elektrykiem.



P.S.: A 鈔ubokr皻 pan nosi?



P.P.: Nie.



P.S.: P這tów pan nie chce przeskakiwa?



P.P.: Nie. Tak samo nie chc by prezydentem, to mnie nie interesuje.



P.S.: Wró熤y do zawodów wyuczonych, bo jest ich sporo: szko豉 muzyczna, szko豉 aktorska.



P.P.: Tak, zaczyna貫m od akordeonu, potem przyszed fortepian, potem gitara, na koniec perkusja. Sporo tego rzeczywi軼ie by這, ale powiem szczerze, 瞠 ja wiem, i istnieje takie powiedzenie - gdy si robi du穎, to si tak naprawd nic nie umie.



P.S.: S dwie szko造 – falenicka i otwocka.



P.P.: Ja jestem dok豉dnie tego samego zdania i si zgodz z ka盥ym, kto tak mówi, tylko 瞠 ja akordeonem nie zarabiam, fortepianem nie zarabiam, gitar nie zarabiam, perkusj równie nie zarabiam. Mog, a robi to tylko i wy陰cznie dla w豉snej przyjemno軼i. To jest zupe軟ie co innego. Ja nie wymagam od pa雟twa, 瞠by軼ie pa雟two usiedli, a ja wtedy zagram. Ja tego nie 膨dam, ja pa雟twa nie zapraszam. Ja mog za darmo pa雟twu zagra. Pa雟two b璠 酥iewali "Góralu..." , a ja b璠 gra. Zarówno na gitarze, jak i perkusji – w ten sposób.



P.S.: Zdarzy這 si panu gra w ten sposób? Gdzie to by這?



P.P.: Tak, zdarzy這 si. Bardzo dawno temu by貫m na takiej imprezie w domu kultury, nie zwi您anej z moim zawodem, bardzo prywatnie - by bal, orkiestra lub zespó, który po jakim czasie nie  by zdolny do grania. By這 mnóstwo instrumentów. Kto doszed do wniosku, 瞠 mo瞠 bym zagra na gitarze. Zgodzi貫m si – wzi掖em t gitar, zacz掖em gra dwa kawa趾i. Kto chcia koncert 篡cze – mówi, 瞠 na gitarze nie potrafi tego zagra, ale mog spróbowa na akordeonie. Przejecha貫m przez wszystkie instrumenty. Sko鎍zy貫m na organkach, bo te umiem, ale jest to jedyny 'dmuchany' instrument, na którym potrafi gra. Ja to da貫m z siebie, prywatnie, zagra貫m w zamkni皻ym granie.



P.S.: W m這do軼i mia pan rockowy zespó. St康 gitara?



P.P.: Oprócz tego, 瞠 酥iewa貫m w tym rockowym zespole, to rzeczywi軼ie gra貫m na gitarze, perkusji i jeden czy dwa numery na fortepianie. Grali鄉y wielki koncert w Kaletach, w domu kultury. Dostali鄉y zaproszenie z obcego miasta, Lubli鎍a, 25 km od Kalet. Tam pojechali鄉y do klubu m這dzie穎wego, na swoje tournee. W po這wie wyst瘼u zapalono nam 鈍iat豉 na sali - przerwano koncert, bo okaza這 si, 瞠 jednej z dziewczyn zgin窸a torebka lub portfel. Nie by豉 by to wielka sprawa, gdyby nie okaza這 si, 瞠 by豉 to córka komendanta tamtejszej policji. Wówczas nam podzi瘯owano. Dlatego mówi, 瞠 zagrali鄉y pó速ora koncertu.



P.S.: I tak si sko鎍zy豉 przygoda z zespo貫m rockowym?

P.P.: Tak, pó幡iej próbowali鄉y co jeszcze gra, ale ja mia貫m mnóstwo problemów rodzinnych, zdrowotnych. Nie by這 czasu. Te rockowe do鈍iadczenia posz造 nieco w cie, tam zosta造 i s ju do dzisiaj. Musz przyzna, 瞠 wszystko si w nas odk豉da. Tak jak si od這篡這, 瞠 mój dziadek gra na tubie, mój ojciec gra na akordeonie, st康 akordeon w moim 篡ciu. Ten bunt w tym bardzo rockowym zespole, to wszystko gdzie kszta速uje tak wra磧iwo嗆. Wra磧iwo嗆 na muzyk, estetyk. To 瞠 gramy g這郾o, wszyscy, jednocze郾ie i tak naprawd nie wiadomo dlaczego, te ma znaczenie. W ten sposób ucho wy豉puje to, co w muzyce jest najlepsze. Ja teraz jestem bardzo ukszta速owany muzycznie. Wiem i doceniam, 瞠 kto co pisze innego, szanuj to, ale niekoniecznie jest to moja muzyka. Natomiast nigdy nie powiem, 瞠 co jest niedobre. Ja si nie znam na hip hopie – nie mog powiedzie, 瞠 to nie jest rytm cz這wieka, 瞠 to nie jest bicie serca. Nigdy nie powiem, 瞠 w rapie teksty s byle jakie. Akurat niektóre teksty s bardzo dobre. To co najlepsze w rapie, to gównie tekst, ale on ma tak fajn wibracj w sobie.

Moja wra磧iwo嗆 to estetyka, ale moja estetyka to nie negowanie, a wybranie sobie w豉snego kierunku.



P.S.: To te cenne. Umie pan si przyzna do tego, 瞠 nie jest pan autorytetem w jakiej dziedzinie, bo dzi w 篡ciu publicznym to rzadko. Mówi pan, 瞠 jest pan ukszta速owany  pod wzgl璠em s逝chania muzyki, to czego pan s逝cha?



P.P.: Przewrotnie powiem, czego teraz s逝cham. Teraz s逝cham pracy silnika w samochodzie, s逝cham wycieraczek, s逝cham kierunkowskazu.



P.S.: Ile lat ma pa雟ki samochód?



P.P.: Mój samochód ma dwa lata.



P.S.: I ju pan s逝cha silnika?



P.P.: Tak. Przez ostatnie pó roku w tym samochodzie na okr庵這 by w陰czony sprz皻 audio, bo ja ca造 czas s逝cha貫m muzyki. Ca造 czas s逝cha貫m tego, co moje, tego, co nie moje. Uczy貫m si – ca造 czas by造 d德i瘯i. Teraz cisza w tym samochodzie jest dla mnie objawieniem. Odpowiadaj帷 wprost na pytanie – uwielbiam muzyk klasyczn, oprócz swingu, który b璠 kocha mi這軼i dozgonn, delikatny jazz, ale jak zawsze mówi貫m Jankowi Smoczy雟kiemu, który jest producentem i aran瞠rem, Janku, nie za du穎 jazzu w tym jazzie. Tego te nienawidz – nienawidz czego, czego nie rozumiem, nie chc tego, szkoda mi czasu. Ja jestem w 鈔ednim wieku i szkoda mi czasu, 瞠bym si doszukiwa czego. To jest moja muzyka. Uwielbiam te piosenki w my郵 zasady – te, które ju raz s造sza貫m. Ja si 鈍ietnie bawi przy, nie chc nikogo urazi w tym momencie, pa寮zierzach i kiczu.



P.S.: Czyli co, "Kolorowe jarmarki"?



P.P.: Oczywi軼ie, wszystko zale篡 gdzie jestem. Je瞠li sam s逝cham muzyki, to nie s逝cham "Kolorowych jarmarków", ale je瞠li chc si pobawi, je瞠li mam ochot na to, 瞠by 酥iewa na tyle, na ile umiem, to ja uwielbiam takie przeboje. Bawi si w latach .70, .60 te, .80 te. W ka盥ym z okresów znajd co, co kocham.

Kocham muzyk filmow, bo uwa瘸m, 瞠 jest to rodzaj szlachetnej muzyki, chocia kino ró積ie mo瞠 to zaprzepa軼i. Piosenki pisane do filmów s majstersztykami.



P.S.: Czasem tylko one zostaj.



P.P.: Czasem jest tylko muzyka, albo tylko piosenka.



P.S.: Kto by pami皻a o Rockym 3, gdyby nie Eye of the Tiger.



P.P.: Dok豉dnie. Czasami s造szymy muzyk, skojarzymy j z filmem, tekst niekoniecznie. Ja takiej muzyki s逝cham, kocham i b璠 kocha, dopóki mi s逝ch pozwoli.



P.S.: Wró熤y do p造ty "Mój film". Z czym by najwi瘯szy problem na tej p造cie? Z osi庵ni璚iem jakiego celu?



P.P.: Ja problemów mia貫m mnóstwo jako cz這wiek w 鈔ednim wieku, wykonawca, itd. (鄉iech) Mieli鄉y taki wspólny problem, ze wzgl璠u na naszych kompozytorów. Ka盥y z nich jest inny. Ka盥y ma nieco inny tzw. "oówek". Przecie Romuald Lipko, Seweryn Krajewski, Krzesimir D瑿ski – oni nie siedz w tej samej "豉wce". Trzeba by這 znale潭 wspólny mianownik. ζdnie zatemperowa ten "oówek", 瞠by pisa te same nuty. To jest bardzo trudne, tutaj pok這n bij Jankowi Smoczy雟kiemu, który potrafi. Ja ca造 czas prosi貫m, 瞠by to mia這 posmak takiej muzyczki filmowej, 瞠by to by taki Nó w wodzie, taki jazz, mi瘯ka tr帳ka, 瞠by to by taki Henryk Mi鄂iewicz. Jak si co wydob璠zie z tego instrumentu, to to jest pogodne, to to jest obraz. Zawsze mówi貫m – zróbmy tak, 瞠by to by這 jak kino panoramiczne, wielkie. Smyki robi co takiego robi, dlatego zrezygnowali鄉y z tego big bandu. Jestem bardzo zapracowanym cz這wiekiem – mam spektakle, próby, mia貫m zdj璚ia, wi璚 nagrywa貫m t p造t w przerwach. Cz瘰to te przerwy by造 tylko rano. Kto, kto 酥iewa, wie doskonale co to znaczy otworzy organ o godzinie dziewi徠ej rano, kiedy go tak naprawd nie ma. Mój g這s zm璚zony spektaklami – to by這 wyzwanie dla mnie samego. Bardzo fizyczne. Wiedzia貫m, 瞠 fizyczno軼i nie przeskocz, ale zrobi wszystko, 瞠by tylko swój w豉sny cel osi庵n望. Problemem oczywi軼ie by這 te to, 瞠 ba貫m si, 瞠by w tek軼ie, który jest momentami brutalny, ironiczny nie u篡wa aktorstwa. To jest bardzo trudne. To tak jakby hydraulik mia mówi na inny temat, ni kaloryfer.



P.S.: O kranie mo瞠? (鄉iech)



P.P.: Tak, o kranie mo積a. (鄉iech) Jest to bardzo trudne, 瞠by wyrzuca, ca造 czas stoj帷 przed mikrofonem, z siebie aktora. 疾by nie interpretowa, 瞠by 酥iewa, wzbudza klimat, emocje, nastrój, ale nie aktorstwem. To dla mnie by這 bardzo, bardzo trudne.



P.S.: Czyli szukanie prawdy w tych ostatecznie swoich tekstach. Nie pa雟kich, ale przez pana wspó速worzonych, prawda?



P.P.: Dok豉dnie. Piotr Polk rano nie wstaje i nie mówi do mikrofonu. Piotr Polk mówi do ludzi, do osób, które kocha, czasem powie co do siebie, ale nie mówi do mikrofonu.



P.S.: 如iewa pan przy goleniu?



P.P.: Nie.



P.S.: Rozumiem, 瞠 rano mo瞠 nie brzmie wokal, ale potem jest ju wszystko w porz康ku, prawda?



P.P.: Tak jak mówi – to jest co z czym si zderzy貫m przy okazji tej p造ty. Tak瞠 zaufanie, którym obdarowano mnie na poziomie muzyki i tekstów jest te dosy du篡m obci捫eniem, które za mn ca造 czas stoi i patrzy.



P.S.: Ale podparciem równie jest?



P.P.: Ogromnym, ale je瞠li zabiega貫m, aby to by造 te a nie inne nazwiska, to to zaufanie, które mi dano, ten kawa貫k talentu, który oddano w moje r璚e – nie mog貫m tego zmarnowa. To jest obci捫enie. Nie chcia貫m pu軼i niczego z貫go. Pami皻am, 瞠 w jednej z piosenek zamiast za酥iewa: "Pi耩 osób dla nas t逝m" za酥iewa貫m "Pi耩..." i mi si to tak strasznie nie podoba這, 瞠 si zerwa貫m i mówi: "Ja to musz poprawi. Jest to 豉dnie powiedziane, ale nie mo瞠 tak by.".



P.S.: Nie zaprzepa軼i pracy innych. Mam podobnie w takim razie z t prac, bo w radiu chodzi o to samo w豉軼iwie.



P.P.: My郵, 瞠 w ka盥ej pracy zespo這wej jest tak samo. Monodramy mo瞠my robi sobie tak, jak chcemy, w ko鎍u to jest tylko dla cioci i rodziny.



P.S.: Ja lubi monodramy.



P.P.: Nigdy si w niej nie sprawdzi貫m, jako nie czuj si.



P.S.: Mo瞠 po prostu nie by這 dobrego tekstu dla pana.



P.P.: By mo瞠. P造ta jest rodzajem monodramy – gdy si staje na scenie, to jest si samemu, poza lud幟i na przeciw i tymi z ty逝. Tutaj jest ró積ica w  monodramie, bo wszyscy z przodu patrz na ciebie, z ty逝 te wszyscy koncentruj si na tobie. To jest obci捫enie – do鈍iadczy貫m tego w sobot. To by造 dwa koncerty i prosz mi wierzy, 瞠 gdy przyszli go軼ie to ma這 co mówi貫m, bo ju nie potrafi貫m sklei zdania czasem. Taka energia, która czasem z cz這wieka wyjdzie – mia貫m przyklejony u鄉iech, nie mia貫m si造 鈍i皻owa swoich urodzin.



P.S.: Mo瞠 to jest dowód, 瞠 wyrzuci pan z siebie tego aktora, którego chcia si pan pozby.



P.P.: Na pewno. W aktorstwie bym to wszystko ukry – poszed豚ym w miny, w ruchy, w takie gierki. Tutaj nie mog, nie mog, bo kto patrzy na mnie i mnie s逝cha, a ja mu mówi, co my郵 o 篡ciu.



P.S.: Wiem, 瞠 to mo瞠 przed wczesne pytanie. Jaka b璠zie trzecia p造ta Piotra Polka?



P.P.: Jest to pytanie...



P.S.: Przedwczesne. (鄉iech)



P.P.: Ale tak bardzo przedwczesne, 瞠 ja przy swoim s這wotoku nie potrafi zdania zacz望. (鄉iech)

Jestem w tej komfortowej sytuacji, 瞠 w豉軼iwie, gdy mi co przyjdzie do g這wy to mo瞠, a jak nie, to mam prawo pomilcze. Mo瞠 rok, mo瞠 dwa, mo瞠 dziesi耩, a mo瞠 ju zamilkn na wieki.


P.S.: Tego panu nie 篡cz, bo za 豉dne piosenki pan 酥iewa. Mimo ironii, tego 鈔edniowiecznego 瘸lu, je瞠li mog u篡 tego okre郵enia, czyli 瘸lu m篹czyzny w 鈔ednim wieku, to jednak szkoda by這by utraci taki g這s. Mam nadziej, 瞠 nast瘼na p造ta b璠zie zupe軟ie inna i zaskakuj帷a. Mo瞠 hip-hop, panie Piotrze?



P.P.: Nigdy nie powiem, 瞠 jest to niemo磧iwe, bo wszystko jest w 鈍iecie mo磧iwe, prócz przejazdu na nartach przez drzwi obrotowe. Ja musz mie co do powiedzenia. Je瞠li b璠 mia co do powiedzenia, to to zrobi. Je瞠li b璠 chcia si sam sob zabawi, to to zrobi. Je瞠li mia豚ym zrobi z siebie hip hopowca, to zrobi to na w豉sn pro軸, nut i mod喚. Ponios wszelkie konsekwencje. (鄉iech)



P.S.: Zajmijmy si mo瞠 teraz nowymi technologiami – Internetem. Ma pan 鈍ietn stron, bardzo mi這 si j ogl康a, jest tam dzia forum lub ksi璕a go軼i. Zagl康a pan tam?



P.P.: Staram si tam nie zagl康a, bo po co? (鄉iech)



P.S.: Ja powiem panu po co, prosto  z mostu: "Panie Piotrze, kocham pana."



P.P.: To ja ju otwieram komputer. (鄉iech)



P.S.: Przejrza貫m sobie pana profil na Facebooku, o tyle o ile mog貫m – s tam strony, które pan sobie wypunktowa.



P.P.: Nie mam profilu. Nie istnieje co takiego jak Facebook Piotra Polka. Ta strona jest stworzona przez kogo, kto podszywa si pod Piotra Polka. Piotr Polk nie ma strony na Facebooku. Nie mam z podstawowego powodu – moje 篡cie prywatne jest tylko moim 篡ciem prywatnym, je瞠li chc si nim podzieli to zadzwoni, napisz.



P.S.: Piotr Polk by go軼iem chwili na-Go軼i w Radiu Z這te Przeboje. Bardzo dzi瘯uj.



P.P.: Ja równie dzi瘯uj.

Wi璚ej o:

SΣCHAJ ZΜTYCH PRZEBOJ紟!