Ćwiczysz i nie chudniesz? Sprawdź, co robisz źle!

Mamy dla Was zbiór porad o tym, jakich błędów unikać, żeby ćwicząc schudnąć zdrowo.
Stok Stok ZENON ZYBURTOWICZ / East News

Zima górą!

Stara prawda mówi, że nad formą i sylwetką, którą chcemy się cieszyć latem, pracuje się zimą. To teraz jest czas na szlifowanie "kaloryfera" na brzuchu i zrzucania nadprogramowych kilogramów. Nie jest to proste zadanie, ale zdecydowanie lepiej zająć sie tym teraz i z głową niż na ostatnią chwilę.

Dieta Dieta Yola/FOTONOVA/East News

Bilans kaloryczny, czyli ile właściwie jeść?

Efekty pracy nad sylwetką składają się z trzech podstawowych elemetów. Jeśli któryś szwankuje pozostałe też nie dadzą efektów.

Po pierwsze ilość zjadanych kalorii, po drugie ruch, po trzecie wypoczynek i regeneracja. Trzeba zacząć od policzenia dziennego zapotrzebowania na kalorie, co łatwo zrobić korzystając z kalkulatorów dostępnych w internecie. Dodać do tego swoją dzienną aktywność i odjąć nieco z tej sumy. Deficyt kalorii i ruch gwarantują spadek wagi. Trzeba to robić powoli i cierpliwie.

Głodzeniem się szybko zafundujemy sobie zniechęcenie, a stąd krok do porzucenia postanowień o pracy nad sobą.

Głodny mężczyzna Głodny mężczyzna Tomas Anderson / East News

Jesz za mało!

Organizm jest tak sprytnie skonstruowany, że jeśli ma za mało wody, to będzie ją gromadził (zatrzymywał), a jeżeli ma za mało jedzenia, to przejdzie w tryb ochronny, zwolni metabolizm i nici ze spadku wagi. Zacznie się gromadzenie tłuszczu "na zapas".

Pomysł, żeby nie jeść kolacji, to bardzo zły plan. Nie należy pomijać żanych posiłków, tylko przygotowywać je mądrze i ze zdrowych produktów. Żeby spalać kalorie organizm musi mieć na to siły a skąd ma je brać skoro... No przecież to logicznie!

Wyżerka Wyżerka Design Pics / East News

Jesz za dużo!

No skoro już zabrałeś się do roboty, podniosłeś z kanapy i poświęcasz czas na ruch, to przecież pora na nagrodę! Po bieganiu, rowerku czy porządnym aerobiku zjesz ciacho albo wielką kolację. Z taką ilością pokarmu do przerobienia organizm też nie da sobie rady i mamy powtórkę z poprzedniego punktu.

Oczywiście dla równowagi psychicznej kawałek pizzy czy coś słodkiego jest wskazane! Nie można być cały czas tylko na diecie, ale niech to będzie wyjątek. No i raczej dobra, gorzka czekolada, a nie pączek.

Produkty light Produkty light RICHARD B. LEVINE/Photoshot/REPORTER/East News

Produkty light

Nie daj sobie wmówić, że jedzenie tłuszczu to zło. Przeciwnie! Zdrowy organizm tak samo potrzebuje białka, węglowodanów jak zdrowych tłuszczów. Niektóre niezbędne witaminy rozpuszczają się w tłuszczach, ciało działa poprawnie tylko wtedy kiedy dostarczymy organizmowi... tłuszczu.

Oczywiście chodzi o zdrowe jego źródła: oliwa, ryby, migdały... Produkty light albo beztłuszczowe często wcale nie są mniej kaloryczne niż te, które z natury zawierają tłuszcz, poza tym czymś go w nich zastąpiono.

Jak myślisz czym? Nie wiesz?! Sprawdź, a się zdziwisz.

Relaks Relaks Dmitry Rostovtsev / East News

Za mało odpoczywasz!

Organizm, który nie otrzyma odpowiedniej dawki smu i regeneracji, nie będzie działał jak należy. Możesz pilnować tego co jesz, możesz ćwiczyć jak szalony, ale jeśli nie wypoczniesz i nie nabierzesz sił, to rozregulujesz skomplikowany mechanizm.

To w nocy właśnie działają odpowienie hormony, dzięki którym następuje regeneracja. Jeśli trwa za krótko, to podnosi się poziom kortyzolu, zwanego hormonem stresu. To on odpowiada za gromadzenie się zapasowej tkanki tłuszczowej. Dorosły człowiek powinnien spać od 7 do 9 godzin na dobę. Nie chodzi tylko o długość, ale też o jakość snu.

Przewietrz sypialnię, zadbaj o to żeby było ciemno (niech nie świecą nawet diody w komputerze), a pół godziny przed pójściem do łóżka odłóż wszystkie elektroniczne gadżety, których ekrany emitują światło przeszkadzające w zasypianiu.

Ćwiczenia Ćwiczenia Antonio Guillen Fernndez / East News

Czy na pewno powinieneś chudnąć?

Jeśli chcesz latem cieszyć się dobrze rozbudowaną klatą, ramionami albo jędrnymi, kształtnymi pośladkami i płaskim brzuchem z wyraźnie zarysowanymi mieśniami, najpierw trzeba je zbudować. Nie da się tego zrobić głodząc się.

Najpiew musisz określić swoje dziennie zapotrzebowanie kaloryczne (pkt1), a potem dodać ich nieco i brać się do wytężonej pracy. Tylko odpowiednia dieta i porządny trening zbudują mieśnie.

Powodzenia!