Co spędza nam sen z powiek?

Problemy z zaśnięciem - kto od czasu do czasu nie zmaga się z takim kłopotem...? Sprawdźcie, co może być tego powodem!
RLS RLS imago stock&people/EAST NEWS

Możesz nie wiedzieć, że masz RLS...

Nie każdy wie, co oznacza ten tajemniczy skrót. Co więcej, nie wszyscy zdają sobie sprawę, jak bardzo powszechna jest to dolegliwość. Chodzi o syndrom niespokojnych nóg (ang. restless legs syndrome).

Wbrew pozorom posiadanie RLS nie oznacza, że nie możemy ustać w miejscu i cały czas machamy kończynami. Syndrom niespokojnych nóg objawia się najczęściej uczuciem ciężkości, drętwieniem, zmęczeniem i niepokojem kończyn, które dają o sobie znać właśnie wtedy, kiedy udajemy się na spoczynek.

Cierpieć na niego może nawet do 10,5% społeczeństwa! Jeśli tuż przed zaśnięciem lub w nocy czujecie mrowienie nóg, a nawet skurcze, warto sprawdzić, czy przypadkiem nie załapaliście się do tej liczby. Jeśli objawy te zmniejszają się pod wpływem aktywności ruchowej - jest bardzo prawdopodobne, że tak właśnie jest...

Zespół Ekboma, bo tak również określa się tę chorobę, występuje niezależnie od wieku i może być dziedziczony - dotyczy to ponad połowy chorych. Jak się wyleczyć?

RLS często bywa spowodowany niedoborem żelaza we krwi, należy więc przebadać się pod tym kątem i dbać o wystarczającą ilość żelaza w spożywanych posiłkach.

Syndrom niespokojnych nóg lubi objawiać się w momentach szczególnie dla nas stresujących. W ten sposób organizm daje znać, że emocje biorą nad nami górę. Warto zastosować więc techniki relaksacyjne, jak gorąca kąpiel, medytacja, ćwiczenia rozluźniające. Może pomóc też zrezygnowanie z jedzenia ciężkich posiłków przed snem, ograniczenie kawy, herbaty, papierosów oraz alkoholu, a także przyjrzenie się lekom, które przyjmujemy - niektóre mogą zawierać w sobie kofeinę!

Bagatelizowanie przykrych objawów nie ma sensu - jeśli chcecie się spokojnie wysypiać i zadbać o swój nastrój (RLS prowadzi do bezsenności, a bezsenność może skutkować depresją) - udajcie się do lekarza i skonsultujcie z nim swoje obawy!

Co spędza nam sen z powiek? Co spędza nam sen z powiek? Sprayable Sleep/REX/EAST NEWS

Niewłaściwa higiena snu

Rutyna kojarzy się z marazmem i unikamy jej jak ognia. Jednak jeżeli mowa o aspektach fizycznych, kontrolowanie przyzwyczajeń wpływa pozytywnie na nasz organizm.

Przyjmuje się, że odpowiednia ilość snu dla przeciętnego dorosłego to 7-8 godzin. Jeżeli zdarza nam się odbywać drzemki w trakcie dnia, szczególnie w godzinach wieczornych, naturalne jest, że trudniej nam zasnąć. Nie zaliczamy drzemek do samych w sobie do negatywnych nawyków. Jeśli jednak sprawiają, że godziny snu wyglądają zmiennie, należy zastanowić się, czy nie lepiej przetrwać popołudniową senność i po prostu położyć się do łóżka nieco wcześniej. Regularność, to słowo klucz.

Pamiętajcie, że warto, by sypialnia pozostała po prostu pomieszczeniem, w którym śpimy. Brzmi banalnie? Chodzi o to, by nie oglądać telewizji w łóżku, nie narażać swoich oczu na nienaturalne światło z laptopa czy komórki, kiedy wylegujemy się już w piżamie. Niektórzy twierdzą nawet, że czytanie książek w łóżku wpływa negatywnie na jakość naszego snu.

Jeżeli nasze ciało zapamięta, że kiedy się kładziemy, mamy na celu tylko jedno - sen - czas zasypiania może się znacznie skrócić!

Co spędza nam sen z powiek? Co spędza nam sen z powiek? East News

Warunki w sypialni

Sen zajmuje około 1/3 naszego życia. Warto więc zadbać o to, by warunki w naszej sypialni sprzyjały odpoczynkowi. Ważne jest to, by do pomieszczenia, w którym śpimy wpadała niewielka ilość światła. Tutaj mogą pomóc wszelkiego rodzaju rolety, zasłony czy żaluzje. Mówi się, że nawet tak drobne szczegóły, jak maleńkie punktowe światełko monitora czy telewizora, ma tutaj znaczenie.

Prawidłowa temperatura w sypialni także robi różnicę. Najlepiej, gdy wietrzymy pokój tuż przed snem. W trakcie odpoczynku w pomieszczeniu nie powinno być więcej niż... 18 stopni! Brzmi jak Syberia, od czego jednak są kołdry, koce czy narzuty? To właśnie dzięki takiej temperaturze wzrośnie nasz komfort snu i możemy uniknąć bólów głowy, które towarzyszą nam, gdy w sypialni fundujemy sobie "żar tropików".

Odpowiednio dobrany materac jest kolejnym ważnym aspektem. W dobie nieskończonych możliwości istnieje naprawdę wiele wariantów jeśli chodzi o podłoże, na którym śpimy. Miękkie, średnio-twarde, twarde, sprężynowe, lateksowo-kokosowe, z gąbki - wybór jest ogromny!

Pamiętajcie, że raz na kilka lat powinno się wymieniać materac.

O tym, że warto zasypiać w ciszy, nie musimy już chyba wspominać...

Co spędza nam sen z powiek? Co spędza nam sen z powiek? East News

Warto się zbadać!

Jeżeli powyższe sposoby nie odniosły skutku i nadal leżenie w łóżku przypomina Wam bardziej mękę niż relaks, bezsenność może być objawem chorób, na które nie macie wpływu. Trzeba tu podkreślić, że w takiej sytuacji należy udać się do lekarza na konsultację i szczegółowo opisać mu swoje objawy oraz to, w jaki sposób zadbaliście ostatnio o jakość snu.

Możliwymi przyczynami mogą tu być między innymi depresja, stany lękowe, choroby somatyczne, choroby układu nerwowego i wiele, wiele innych.

Warto dbać o dobry sen!