Pokonaj stres!

W dzisiejszych czasach często jesteśmy narażeni na stres. Życie na wysokich obrotach, nadmiar obowiązków w domu i pracy, problemy w małżeństwie. Znasz to? Warto zwolnić i zadbać o siebie, bo stres może zaszkodzić.
Osłabienie Osłabienie Paul Bradbury / East News

Osłabiony układ odpornościowy

Życie w stresie osłabia nasz układ immunologiczny. W konsekwencji jesteśmy bardziej podatni na infekcje wirusowe i bakteryjne. Jeśli często łapiesz przeziębienia, grypę, zapalenie gardła lub afty na wargach i dziąsłach to może być znak, że czas zatrzymać się i załapać oddech.

Dlaczego tak się dzieje? Pod wpływem ciągłego stresu nasz organizm produkuje kortyzol, czyli tzw. hormon stresu. Jego głównym zadaniem jest "uspokajanie" naszego organizmu w sytuacjach stresujących. Hormon ten zmusza go  do tłumienia odpowiedzi immunologicznej i zakończenia destrukcyjnego reagowania na problem.

Życie w ciągłym stresie i nadmiar kortyzolu podnosi stężenie glukozy we krwi, hamuje wytwarzanie przeciwciał i zmniejsza liczbę białych krwinek. Wszystko to składa się na obniżoną odporność naszego organizmu.

Spróbuj wzmocnić swoją odporność i zacznij się wysypiać. Śpij około 8 godzin. Przed pójściem spać wywietrz sypialnię i zrezygnuj z późnych kolacji (najlepiej nie jedz trzy godziny przed pójściem do łóżka). Naucz się relaksować. Możesz zacząć od pracy z oddechem - głęboki wdech i wydech przez nos oczyści Cię z negatywnych emocji.

Zamknij oczy i po prostu... oddychaj!

RLS RLS Andriy Popov / East News

RLS, czyli zespół niespokojnych nóg

Kiedy podczas siedzenia lub leżenia czujesz dyskomfort i nieprzyjemne doznania (uczucie bólu, napięcia) w nogach, może to być objaw RLS, czyli zespołu niespokojnych nóg. Objawy nasilają się wieczorami i w nocy. Osoby cierpiące na RLS, czują potrzebę poruszania nogami i masowania ich, co daje chwilową ulgę.

RLS, czyli zespół niespokojnych nóg to schorzenie, które może mieć charakter pierwotny (dziedziczny) lub wtórny (konsekwencja innych zaburzeń neurologicznych). W drugim przypadku powoduje m.in. niedobór żelaza, magnezu,  niewydolność nerek, reumatoidalne zapalenie stawów czy polineuropatię (zespół uszkodzenia nerwów obwodowych). Syndrom niespokojnych nóg pojawia się również u kobiet w ciąży.

Przewlekły stres sam w sobie nie powoduje RLS-u, ale może go nasilać. Dlatego warto zafundować sobie chwilę relaksu, która nie tylko nas odpręży, ale także pomoże pozbyć się syndromu niespokojnych nóg.

Masaże, ciepłe kąpiele, joga lub taniec, to tylko niektóre z wielu opcji. Warto także unikać nadmiernego wysiłku fizycznego (zwłaszcza wieczorem), unormować godziny snu oraz odstawić używki takie jak alkohol i nikotyna.

Ból brzucha Ból brzucha VOISIN/PHANIE/East News

Bóle brzucha

Co zrobić, gdy stres uderzy w nasz żołądek? Zaczynamy czuć nudności, zgagę, ból i pieczenie, a czasami dopada nas biegunka. Każdy z nas jest narażony na stres, tego nie można uniknąć.

Gorzej jest, gdy żyjemy w ciągłym stresie. To może powodować, że w naszym żołądku zwiększy się wydzielanie enzymów trawiennych. A to przyczynia się do nadkwasoty. Długotrwały stres może być poważniejszy w skutkach (stany zapalne, wrzody) oraz może zaostrzyć choroby układu pokarmowego (zespół jelita drażliwego).

W sytuacjach stresowych warto zrezygnować z kawy i papierosów, ale także tłustych i smażonych potraw - zamienić je na mniej doprawione i lekkostrawne. To da "chwilę oddechu" naszemu żołądkowi!

Medytacja Medytacja Marc Dietrich / East News

Opanuj stres!

Życie w ciągłym stresie może prowadzić także do problemów z sercem, może również zaostrzać objawy chorób autoimmunologicznych, czyli takich, w których organizm zwraca się przeciw sobie (np. Hashimoto, cukrzyca).  

Na niektórych z nas stres działa mobilizująco. Jednak utrzymujący się przez dłuższy czas, staje się dla nas niebezpieczny. Nie unikniemy stresu. Musimy go zaakceptować i nad nim zapanować.

Zadbaj o swoje ciało. Ćwicz! Wysiłek fizyczny pomoże rozładować napięcie, zrelaksować się i dotleni Twój mózg. Możesz zacząć biegać, pójść na fitness, jogę lub po prostu na spacer. Rób to, co sprawia Ci przyjemność, rozwijaj swoje hobby. Po ciężkim dniu daj sobie chwilę wytchnienia: weź ciepłą kąpiel, idź na masaż, sięgnij po ulubioną książkę albo posłuchaj ulubionej muzyki. 

Odpręż się!