5 warzyw, które ocalą Was w trakcie kwarantanny

Po ogłoszeniu stanu epidemicznego ze sklepów zniknęły makarony, kasze, ryże i... chińskie zupki. Umówmy się, to łatwe w przygotowaniu produkty, pełne szybko przyswajalnych węglowodanów. Często jednak brak im wartości odżywczych, które mogą wzmocnić nasz organizm w walce o zdrowie. Dlatego jeśli zdecydowaliście się zostać w domach, w tym artykule znajdziecie odpowiedź na pytanie: "Co jeśli nie makaron?". Oto 5 warzyw, które poleżą w lodówce naprawdę długo i mogą pomóc we wzmocnieniu Waszych organizmów.
Kapusta Kapusta Jerzy ROMANOWSKI / East News

Kapusta

Jeśli obierzecie ją ze zwiędłych liści, to warzywo może leżeć w lodówce z powodzeniem więcej niż dwa tygodnie. Idealna na surówkę. Podduszona na tłuszczu z dodatkiem pokrojonej cebuli i koncentratu pomidorowego jest także pyszna. Na zupę też się nadaje. Można ją też szybko zamarynować.

Co ma? Dużo witaminy C, witaminy z grypy B i sporo witaminy A. Jest niskokaloryczna.

Cukinia Cukinia Roel Dijkstra / SUNSHINE / East News

Cukinia

To bardzo wdzięczne warzywo, bo przyjmie smak, jaki zechcemy mu nadać. Świetnie smakuje duszona z pomidorami (teraz lepiej z tymi z puszki). Jest doskonała jeśli zapieczemy ją w piekarniku czy to przekrojona wzdłuż, czy w formie zapiekanki, pokrojona w talarki. Dodatki zależą od was. A cukinia poleży w lodówce dwa-trzy tygodnie. Pocięta w długie paski obieraczką do ziemniaków z powodzeniem zastąpi makaron.

Co ma? Potas i witaminę A, oraz trochę magnezu.

Brukselka Brukselka Juergen Schulzki / East News

Brukselka

Dla wielu koszmar z dzieciństwa. To warzywo lubi chłód. Brukselka jest w końcu najsmaczniejsza, gdy się nieco przemrozi. Do czego się nadaje? Zupa - każdy to wie. Pieczona, pokrojona na połówki, z olejem lub oliwą - genialna. A jeśli najpierw podsmażycie ją na patelni, żeby się zrumieniła - wrócicie do potrawy również po kwarantannie. Nieco bardziej czasochłonny sposób to obranie brukselki do pojedynczych liści i podsmażenie ich na tłuszczu z drobno posiekaną cebulą. Jeśli macie trochę śmietany (najlepiej słodkiej 30%) podlejcie podsmażoną brukselkę. Z makaronem jest doskonała!

Co ma? Potas, witaminę A, kwas askorbinowy i wapń.

Por Por Jean Michel Labat / ardea.com / EAST NEWS

Por

Poleży w lodówce kilka ładnych tygodni. Podobnie jak kapustę, najlepiej go oczyścić i wtedy włożyć do lodówki. Por dobrze zniesie zimno. A potem wiadomo, albo zupa krem, gdy dodamy do niego ziemniaka i cebulę. Możemy też zadać szyku mimo trudnych dni i zrobić vichysoisse, czyli chłodnik z porów - nie każdemu wchodzi, ale warto spróbować...

Co ma? Dużo sodu i potasu oraz mnóstwo witaminy A

Seler Seler G.P. PRESS / East News

Seler

Jego specyficzny smak sprawia, że albo się go lubi, albo nienawidzi. Warto się do niego przekonać, bo zupa krem z selera to węgierski przysmak. Seler świetnie sprawdzi się w postaci zapiekanej, smażonej w formie np.: frytek, a surówka z dodatkiem np. podprażonych orzechów włoskich lub laskowych to niebo w gębie.

Co ma? Witaminę A i wapń.

Spróbujcie. Izolacja może być uciążliwa, ale dzięki dobremu jedzeniu nie musi być nudna!