10 piosenek filmowych, które stały się wielkimi hitami

W filmach oprócz, pięknych ujęć, dobrej gry aktorskiej i intrygującej fabuły, bardzo często oraz mimowolnie doceniamy ścieżki dźwiękowe. Nieraz to one dopełniają całość bądź również stają się motywem przewodnim całej produkcji filmowej. Dziś skupimy się na tych, które stały się niejednokrotnie przebojami ponadczasowymi. To na ich dźwięk jesteśmy w stanie od razu przypomnieć sobie dany film, z którego pochodzą, a nawet konkretną scenę. No to zaczynamy!

10. The Blues Brothers "Everybody Needs Sombody To Love" z filmu "Blues Brothers"

W oryginale singiel został, nagrana przez Solomona Burke'a, w produkcji Berta Bernsa w Atlantic Records w 1964 roku. Później był wykonywany i nagrywany przez wielu artystów, m.in. przez The Rolling Stones w 1965 roku, Wilson Pickett w 1966 roku. Dopiero w wykonaniu filmowych braci Blues (Elwood'a i Zee Blues) do filmu "The Blues Brothers" w 1980 roku, utwór trafił na listę zestawienie 500. Największych utworów wszechczasów, magazynu Rolling Stone, z miejscem 429.

9. Chuck Berry "You Never Can Tell" z filmu "Pulp Fiction"

Singiel znany również jako "C'est La Vie", czy "Teenage Wedding". Został napisany przez Chucka Berry'ego we wczesnych latach 60., podczas odsiadywania wyroku w więzieniu federalnym. Wydany na płycie "St. Louis to Liverpool" w 1964 roku. Na 1. miejscu listy przebojów w 1972 roku. Kawałek na nowo stał się popularny w 1994 roku, w którym była premiera kultowego filmu Quentina Tarantino, (który jest znany z dawania drugiego życia utworom muzycznym) "Pulp Fiction". Wszyscy dobrze pamiętamy scenę w barze podczas "Twist Contest" w wykonaniu John Travolty i Umy Thurman.

8. Ray Parker Jr. "Ghostbusters" z filmu "Pogromcy Duchów"

Utwór napisany przez Raya Parkera Jr. jako motyw do filmu "Pogromcy Duchów". Zadebiutowała na 68. miejscu listy przebojów Billboard Hot 100. Producenci filmowi dali, Ray'owi zaledwie kilka dni na napisanie utworu. Stworzenie dla niego muzyki i tekstu odnoszącego się do "Ghostbusters" zdawało się niemal, że niemożliwe, lecz natchniony nocnym oglądaniem reklam w domu postanowił stworzyć coś na kształt jingla. Jak widać, wyszło mu to świetnie i do dziś słuchając singla, wykrzykujemy wszyscy "Ghostbusters"!

7. John Travolta & Olivia Newton-John "You're The One That I Want" z filmu "Grease"

Piosenka została napisana I wyprodukowana przez Johna Farrara w 1978 roku. Ten utwór wraz z singlem "Hoplessly Devoted to You", został specjalnie stworzony dla Olivii Newton-John, która pojawia się w filmie, lecz nie miała miejsca w oryginalnej wersji musicalu.

Reżyser początkowo nie był przekonany do utworu, gdyż miał wrażenie, że nie będzie dobrze współgrał z resztą ścieżki. Singiel dotarł na 1. miejsce Billboard Hot 100.

6. Bee Gees "Stayin Alive" z filmu "Saturday Night Fever"

Piosenka z kultowego filmu "Gorączka sobotniej nocy" w wykonaniu Bee Gees, została napisana przez braci Barry, Robin i Maurice Gibb. Przy tworzeniu uczestniczył też Albhy Galuten, producent Bee Gees oraz Karl Richardson. Singiel ukazał się 13 grudnia 1977 roku i otwiera on album ze ścieżką dźwiękową do filmu. W 1978 roku zajęła 1. miejsce na liście Hot 100 amerykańskiego czasopisma Billboard. Do dziś jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych utworów muzyki DISCO. A, a, a, a Stayin Alive!

5. Whitney Houston "I Will Always Love You" z filmu "The Bodyguard"

Pierwotnie napisana I nagrana przez Dolly Parton w wersji country w 1973 roku. Utwór ukazał się na jej singlu w 1974 roku, lecz nie zyskał aprobaty. Dopiero blisko 20 lat później, w roku 1992, gdy Whitney Houston, nagrała własną wersję na potrzeby ścieżki dźwiękowej do filmu "Bodyguard", zajęła 68. miejsce na liście największych utworów wszechczasów opublikowanym przez Billboard. Singiel otrzymał dwie statuetki Grammy. Kto z nas choć raz nie zafałszował tej melodii, pod prysznicem bądź, stojąc w korku w samochodzie.

4. Bill Medley & Jennifer Warnes "The Time of My Life" z filmu "Dirty Dancing"

Singiel skomponowany przez Franke Previte, Johna DeNicola i Donalda Markowitza w 1987 roku. Nagrane przez Billa Medleya i Jennifer Warnes na potrzeby ścieżki dźwiękowej do filmu "Dirty Dancing". Film ten był niskobudżetową produkcją, mało znanego studia Vestron Pictures. Został chłodno przyjęty przez amerykańskich recenzentów, lecz publiczność się w nim zakochała. Z filmu o budżecie 6 mln dolarów, przyniosła dochód 170 mln dolarów. Produkcja stała się jednym z największych hitów 1987 roku i pozostaje nim do dziś. Zawsze pamiętajcie "Nobody puts Baby in a corner".

3. Roy Orbison "Pretty Woman" z filmu "Pretty Woman"

Utwór nagrany przez Roya Orbisona i napisany we współpracy z Billem Deesem. Singiel wypuszczono 29 sierpnia 1964 roku przez wytwórnie Monument Records. Przez 3 tygodnie był numerem jeden na liście Billboard Hot 100. 26 lat później, w roku 1990, powstał film. Współczesna wersja kopciuszka w gwiazdorskiej obsadzie Richarda Gere'a i Julii Roberts, który został nazwany na cześć tej właśnie piosenki "Pretty Woman".

2. Elton John "Circle of Life" z filmu "Król Lew"

Utwór wytwórni Walta Disneya z 1994 roku, do animowanego filmu "Król Lew". Muzykę skomponował Elton John, tekst zaś napisał Tim Rice. Wykonanie wokalne przez Carmen Twillie i Lebo M. Jest to singiel otwierający cały film. Ostateczną wersję stworzył Hans Zimmer. Cała ścieżka do filmu była nagrywana w trzech różnych krajach: w USA, w Wielkiej Brytanii i w RPA.

1. Celine Dion "My Heart Will Go On" z filmu "Titanic"

Ścieżka dźwiękowa została specjalnie skomponowana na potrzeby filmu "Titanic" w 1997 roku, a także na czwarty singiel z piątego studyjnego albumu Celine Dion. Początkowo reżyser nie brał pod uwagę tworzenia specjalnej ścieżki filmowej, lecz w którymś momencie, pracę, najpierw w tajemnicy, zaczęli James Horner i Will Jenning, która zaowocowała tekstem, a została powierzona Celine Dion. Okazało się to strzałem w 10. Przez blisko pół roku singiel nie schodził z topowych miejsc list przebojów. Utwór ten zalicza się również do największych hitów muzyki POP. Otrzymał nagrody m.in. Oscara, Grammy i Złoty Glob. Był to najlepiej sprzedający się singiel w 1998 roku w nakładzie 10 mln płyt na całym świecie.