Chwila na-Go軼i: Halina M造nkowa

Halina M造nkowa w rozmowie z Jarkiem Barwiakiem dla Radia Z這te Przeboje. Pos逝chaj!

Jarek Barwiak: "Chwila na go軼i" w Radiu Z這te Przeboje - Jarek Barwiak. Witam. Moim przemi造m go軼iem jest...

Halina M造nkowa: Halina M造nkowa.

J.B.: W豉郾ie. Dzie dobry.

H.M.: Dzie dobry. <鄉iech>

J.B.: Prosz mi powiedzie, czy Pani dorasta豉 w rodzinie dzia豉j帷ej spo貫cznie? Wiem, 瞠 przecie Pani pochodzi z Zaolzia, a wi璚 teren闚 takich na kt鏎ych 篡j zar闚no Polacy jak i Czesi. Czasami si m闚i o tym 瞠 Polacy powinni przeprosi, a Czesi te powinni przeprosi, aczkolwiek wydaje mi si, 瞠 tak to wygl康a z du瞠j perspektywy, tzn. z perspektywy ca貫j Polski, natomiast tam to si toczy w inny spos鏏, tam ludzie po prostu ze sob 篡j.

H.M.: Nie. Tam to si dzieje jeszcze g喚biej. Prawd jest, 瞠 ludzie tutaj mi璠zy sob te jeszcze troszeczk maj do siebie 瘸l. Ja nad tym bardzo ubolewam, poniewa rzeczywi軼ie jestem z takiej rodziny, w kt鏎ej m鎩 ojciec bardzo dba o polsko嗆 na Zaolziu, wr璚z o ni walczy, poniewa zdobywa pieni康ze na edukacj, stara si pomaga studentom, 瞠by si dostali na studia do Polski, organizowa r騜ne 鈍ietne imprezy, prowadzi ch鏎y, ca造 czas zwraca uwag na to, 瞠by mie 鈍iadomo嗆 bycia Polakiem na Zaolziu. Natomiast mam wra瞠nie, 瞠 problem s御iad闚: Czech闚 - Polak闚, ca造 czas istnieje. Dla mnie jest to ogromny problem, poniewa uwa瘸m, i je瞠li ludzie maj ten jeden teren, to nigdy tego nie zmieni - zawsze b璠 tam 篡 razem. Podzia造 typu: "ty si nie baw z s御iadem", bo ja tak by豉m wychowywana w og鏊e, tak jeszcze wygl康a這 nasze dzieci雟two. "Ty si nie baw z tym s御iadem, bo to jest Czech", albo: "ty si nie baw z t s御iadk, bo to jest Polka". Mnie to zawsze bardzo rani這 i uwa瘸m 瞠 trzeba nauczy si 篡 razem, i przede wszystkim zapomnie, aczkolwiek nie zapominajmy o historii. Histori pami皻ajmy i przekazujmy j dalej, ale nie przekazujmy w niej niech璚i, nie przekazujmy w niej z這軼i, poniewa nowe pokolenia coraz mniej b璠 j rozumia造, i b璠 rozumia造 tylko jedno: "nie wolno mi si z nim bawi, bo jest Czechem", albo "nie wolno mi si z nim bawi, bo jest Polakiem". Dlaczego? Tego mog ju tak g喚boko nie rozumie, poniewa nie prze篡wali tego, co by這 w czasach, chocia瘺y Powsta 奸御kich, kiedy tam dochodzi這 do r騜nych zmian - raz byli jedni, raz byli drudzy. Moja babcia jeszcze ma wspomnienia, kiedy jako dziecko musia豉 par godzin sta pod 軼ian z pistoletem przy g這wie. Nas ju to nie dotyczy, wi璚 szanujmy histori, ale te szanujmy siebie nawzajem. Po prostu b康幟y razem, nauczmy si ze sob 篡, dla mnie jest to bardzo wa積e, dlatego ja tak bardzo lubi i szanuj r闚nie czesk kultur, nie tylko polsk.

J.B.: Co robi si, 瞠by Czesi z Polakami 篡li lepiej na Zaolziu, dzi瘯i muzyce, np.?

H.M.: Muzyka nigdy nie dzieli豉, zawsze 陰czy豉 - na Zaolziu bardzo ludzie lubi polsk muzyk, i czy to Czesi, czy to Polacy, s r騜ne imprezy, przyje盥瘸j zespo造, i to jest fajne. Wspaniale, 瞠 muzyka mo瞠 nada jeden wsp鏊ny j瞛yk.

J.B.: Tak pani zacz窸a 酥iewa?

H.M.: 如iewa豉m od zawsze, poniewa m鎩 ojciec dzia豉 w kulturze, mia swoje zespo造, by造 tam r騜ne imprezy, a ja od najm這dszych lat w tym uczestniczy豉m. Mam takie zdj璚ia, na kt鏎ych sama siebie nie poznawa豉m. <鄉iech>Od dziecka, nawet jak je寮zili鄉y do znajomych, a cz瘰to je寮zili鄉y, i tam rodzice imprezowali, byli鄉y z band dzieci gdzie w innym miejscu. By豉m w軼iek豉, poniewa zawsze musia豉m przychodzi, stawa na krzese趾u i 酥iewa, np. kiedy by豉m w trakcie jakiej tam zabawy...

Dzisiaj s to mi貫 wspomnienia, a wtedy by豉m z豉, zbuntowana - "dlaczego znowu musz 酥iewa?!" <鄉iech>

J.B.: Utalentowana c鏎ka, to wiadomo, 瞠 cz這wiek chce si zawsze pochwali. Tak w豉郾ie by這 - rodzice odkryli ten talent w pani i postanowili go pog喚bia? Czy to by豉 pani decyzja? Skoro pani jako dziecko nie lubi豉 酥iewania...

H.M.: Ja lubi豉m! To nie jest tak, 瞠 nie lubi豉m, tylko ja po prostu...

J.B.: Pani nie lubi豉 wyst瘼owa.

H.M.: Nie, wyst瘼y normalne te lubi豉m, tylko po prostu na tych imprezach, podczas gdy dzieci si bawi造 razem, ja zawsze by豉m wtedy wyrywana, bo to by豉 zawsze w domu w Ujso豉ch, gdzie by豉 banda dzieci - w pi皻na軼ioro tam czasami biegali鄉y, a rodzice znowu, np. w drugim domu, bo to tam po prostu rodziny by造 po陰czone, i tego nie lubi豉m na przyk豉d. Natomiast 酥iewanie to zawsze by豉 moja pasja i ja w豉郾ie bardzo ubolewa豉m, kiedy zacz窸am chodzi na fortepian, 瞠 mama mnie nie zapisa豉 jeszcze na wokal, poniewa ja zawsze s造sza豉m za drzwiami, jak tam dziewczyny 酥iewaj, a ja musia豉m i嗆 na ten koszmarny fortepian... <鄉iech>

J.B.: Szko豉 muzyczna u豉twia 篡cie potem muzykowi czy utrudnia?

H.M.: U豉twia. My郵, 瞠 u豉twia, poniewa cz這wiek ma wtedy jakiekolwiek poj璚ie. Tym bardziej, 瞠 je瞠li si ju zazwyczaj trafia w ten 鈍iat rozrywki, to my郵, i niekt鏎ym osobom, kt鏎e wcze郾iej nie zaczerpn窸y wiedzy muzycznej, ci篹ko jest ju potem si douczy, bo nie ma na to czasu - s koncerty, wyjazdy, ca造 czas co si dzieje. Dlatego s康z, 瞠 na pewno muzykom, kt鏎zy zaczynali wcze郾ie edukacj jest na pewno pro軼iej we wszystkim.

J.B.: Kiedy s造sza貫m histori, 瞠 Zbigniew Preisner mia okazj z Pink Floyd nagrywa co wsp鏊nie i opowiada p騧niej, 瞠 by problem z panami, bo nie umieli czyta z nut i ci篹ko by這 im si dogada muzycznie.

H.M.: Bardzo du穎 muzyk闚 nie czyta z nut, tylko 瞠 w dzisiejszych czasach to nie jest problem - dostaje si podk豉d muzyczny, do niego si uczymy to, co tam wcze郾iej kto nagra. Ci, kt鏎zy maj problemy z czytaniem z nut, musz wybrn望 z tego inaczej.

J.B.: Jak to si sta這, 瞠 zawi您a豉 pani wsp馧prac z Bratankami, id帷 w tym kierunku muzycznym? Chcia豉by si pani sprawdzi w wielu gatunkach muzycznych? Jest jaki, kt鏎y budzi pani op鏎 albo czuje pani do kt鏎ego szczeg鏊ny poci庵?

H.M.: By豉m w szkole jazzowej w Krakowie i nie ukrywam, 瞠 ten kierunek by mi bardzo bliski przez ca貫 studia. R闚nie muzyka ludowa - ona oczywi軼ie mnie tak troszeczk prze郵aduje od dzieci雟twa, poniewa Zaolzie jest bardzo g喚boko zakorzenione w swojej kulturze i to jest wspania貫. Muzyka ludowa jest tam bardzo kultywowana, wi璚 istniej zespo造 ludowe, ch鏎y szkolne, pozaszkolne i ja oczywi軼ie wszystkie te stopnie przesz豉m, i pod鈍iadomie gdzie ta muzyka ludowa zawsze by豉 mi bliska. Tutaj ta鎍zysz, tam 酥iewasz, te nie by這 za du瞠go wyboru. Taniec jedynie klasyczny albo towarzyski, natomiast nie by這 tak, jak dzisiaj, 瞠 mamy hip-hop, jakie zespo造 zak豉damy. Tego w moich latach nie by這, wi璚 bra豉m to, co mog豉m, bo mnie to kr璚i這! <鄉iech> Kiedy by豉m na studiach bardzo si cieszy豉m, 瞠 mog豉m chodzi do szko造 jazzowej. Tak si zdarzy這, ze ju pod koniec studi闚, nagle, pojawi造 si trzy zespo造 - Bratanki, zesp馧 z muzyk latynoameryka雟k oraz zesp馧 jazzowy. To wszystko zdarzy這 si w jednym tygodniu.

J.B.: To 豉dnie...

H.M.: Tak. My郵 sobie: "Nie幢e. No to 豉dnie si zacz窸o!" Wszyscy ustalili, 瞠 si spotkamy, natomiast najbardziej zorganizowany by zesp馧 Bratanki - ch這paki po prostu jako pierwsi zareagowali najszybciej. Najpierw mia豉m telefon do akademika, potem Janusz Mus po mnie przyjecha, pojechali鄉y na pr鏏. To wszystko zdarzy這 si bardzo szybko, wi璚 ja nawet nie mia豉m okazji, by zastanowi si, kt鏎y zesp馧 wybra. <鄉iech>

J.B.: Musia豉 pani przynie嗆 swoje teksty na pr鏏, czy dosta豉 pani gotowe teksty? Jak w og鏊e wygl康a taka pr鏏a, bo je瞠li zesp馧 jest zorganizowany dobrze, to musi tak dzia豉, 瞠by istnie jak sprawna firma.

H.M.: Przyjecha豉m na pr鏏, a oni ju tam byli - zagrali mi po prostu to, co robi i mi si to spodoba這. To by這 co zupe軟ie innego, wszystko by這 nowe i pomy郵a豉m sobie: "Pogramy pewnie po kilku krakowskich klubach...", a okaza這 si, 瞠 wszystko si zupe軟ie inaczej potoczy這, z czego oczywi軼ie bardzo si ciesz.

Wygl康a這 to tak, 瞠 na pocz徠ku teksty by造 pisane na kolanie przez 穎n Jasia Musa, a ja mia豉m dziesi耩 dni na nauczenie si ca貫go materia逝 i grali鄉y wtedy w klubie Karlik, na miasteczku studenckim AGH. To by造 jeszcze takie teksty 鄉ieszne, poniewa ja si drugi raz uczy豉m tekst闚 do p造ty, kiedy napisa je Zbyszek Ksi捫ek

Nie by這 pro軸y o to, 瞠bym ja przynosi豉 jakie swoje teksty, bo to by豉 bardzo zwarta koncepcja i bardzo przemy郵ana. By這 wiadomo, 瞠 w danym klimacie Zbyszek 鈍ietnie napisze, bo on si bardzo dobrze odnajduje. Tak瞠 na pocz徠ek ja 酥iewa豉m do "Czerwonych Korali" zupe軟ie co innego, do wszystkich innych piosenek kt鏎e tam by造, wi璚 podw鎩nie si uczy豉m tych tekst闚 i to by豉 frajda, bo nie cz瘰to zdarza si, 瞠by uczy si podw鎩nie tekstu do tych samych piosenek.

J.B.: To by 鈍ietny czas dla polskiej muzyki, gdy w pewnym momencie zaistnieli軼ie. Jak to prze篡li軼ie? Woda sodowa by豉?

H.M.: My郵, 瞠 nie. Ja tego nie odczu豉m. Nie wiem, by mo瞠 moi znajomi odczuwali, 瞠 jestem bardziej od nich odsuni皻a, nie by這 czasu, nawet na to, by zauwa篡, 瞠 co tak wielkiego si wydarzy這. Ja to zauwa篡豉m dopiero po latach, kiedy odesz豉m i zobaczy豉m, 瞠 w pami璚i ludzi zosta豉 ta muzyka. Wtedy dopiero zauwa篡豉m, co si wydarzy這 w tamtym czasie, ale w naszych najlepszych latach kiedy grali鄉y, nie by這 na to czasu, grali鄉y codziennie. Gdy przyjecha豉m do Krakowa na dwa dni, to musia豉m za豉twi rachunki, pop豉ci wszystko, obdzwoni, wyspa si i jechali鄉y dalej. Tak瞠 nie by這 w og鏊e czasu, 瞠by my郵e. Ja nie zagl康a豉m ani do internetu, ani do gazet. Czyta豉m tylko ksi捫ki. S逝chali鄉y jeszcze radia - wiadomo, najlepsze lata Ma造sza...

J.B.: Tak.

H.M.: Wszystkich skok闚 s逝chali鄉y w radiu. Tak wygl康a這 nasze 篡cie. Ca造 czas na walizkach. Spyta豉m kiedy kole瘸nk: "Janka, s逝chaj, a o nas co pisz w gazetach?" Ona na to: "O Jezu!"

J.B.: I nagle zrobi豉 si awantura o "Czerwone Korale", w bardzo r騜nym tonie. Niekt鏎e media by造 pow軼i庵liwe, wi瘯szo嗆 jednak nie. M闚i造 jasno: "To nie ich utw鏎! Ukradli go!" Potem sprawa zosta豉 rozwi您ana normalnie. Jak to si rozegra這? Was, artyst闚, chyba takie rzeczy martwi?

H.M.: Ja przede wszystkim nie przyjmowa豉m do wiadomo軼i, 瞠 my cokolwiek ukradli鄉y. Pami皻am, 瞠 by豉m wtedy w Czechach, kiedy dziennikarze zacz瘭i do mnie dzwoni, a ja im m闚i: "Czy wy zwariowali軼ie? Jaka kradzie? Nie ma takiej mo磧iwo軼i!" Nikt nie mia zamiaru kogo okrada i oszukiwa. Pojechali鄉y na W璕ry, do Forenca Szebo, kt鏎y by niby autorem tej piosenki i tam za豉twili鄉y spraw. Dosta pieni康ze i zagrali鄉y wiele koncert闚 razem. Nie wiem, mo瞠 ch這paki maj nawet dalej kontakt z nim.

J.B.: Fajny cz這wiek?

H.M.: Wspania造 - jakie grali鄉y 鄉ieszne koncerty czasem na W璕rzech! Jeden by genialny, bo kiedy przyszli鄉y na takie zaro郾i皻e traw stare boisko, nad nim by te taki podest, r闚nie zaro郾i皻y traw - przyszli ludzie z okolicy, kt鏎zy tam mieszkali i zagrali鄉y taki fajny koncert. <鄉iech>

J.B.: Zje寮zili軼ie kawa 鈍iata z Bratankami? Czy tylko nasz rynek, nasz zak徠ek Europy?

H.M.: Je寮zili鄉y po Europie, byli鄉y w Stanach "naszych", i to by造 fajne wyjazdy, kt鏎e bardzo mile wspominam. Ja to jestem taka cyganeria - mog je寮zi po ca造m 鈍iecie.

J.B.: Gdzie by這 najfajniej? Taki najlepszy koncert, na kt鏎y pojechali軼ie i nie spodziewali軼ie si, 瞠 ludzie was tak dobrze przyjm?

H.M.: Pami皻am tylko dziwne wydarzenie w Stanach, kiedy grali鄉y koncert i kto mi wcisn掖 co do r瘯i - patrz, a tu pieni康ze! Ja m闚i: "Dajcie spok鎩 ludzie!" Tak瞠 to by這 takie dziwne zdarzenie, ale zazwyczaj byli鄉y pozytywnie odbierani. Najbardziej zawsze ba豉m si koncert闚, gdzie zbiera這 si du穎 gwiazd i by這 du穎 r騜nych styl闚 muzycznych, bo wtedy wiem, 瞠 tam jest nie tylko m鎩 s逝chacz, tylko np. totalny rockman, kt鏎y, gdy s造szy "Korale", to si przewraca.

J.B.: Nie my郵a豉 Pani o tym, 瞠by si sprawdzi w jazzie? Skoro ta szko豉 jazzowa... Przecie jazz to improwizacja. Mo積a si tego nauczy?

H.M.: Ja my郵, 瞠 to si ma w g這wie. Troszeczk si tego uczymy przez technik, ale ka盥y musi pracowa w domu nad sob, i je瞠li si pracuje nad takimi piosenkami, to powoli powoli cz這wiek si wdra瘸.S oczywi軼ie ludzie, kt鏎zy maj wi瘯sze predyspozycje i mniejsze.

Dla mnie jazz by 鈍ietny - fajna muzyka. Bardzo lubi go s逝cha, natomiast nie jest to m鎩 styl muzyczny, musia豉bym by bardziej pow軼i庵liwa na scenie, a to sprawia trudno軼i. <鄉iech>

J.B.: Rzeczywi軼ie <鄉iech> Pani ma za du穎 energii!

H.M.: Tak, mam za du穎 energii na scenie. W 篡ciu prywatnym jestem dosy spokojna, jednak瞠 scena absolutnie mnie zmienia i ja lubi du膨 scen. Natomiast scena jazzowa jest bardziej kameralna i spokojniejsza.

J.B.: Czy artysta w Polsce mo瞠 sobie pozwoli na niezale積o嗆, nie wyrzekaj帷 si pewnych rzeczy, np. czy mo積a sobie pozwoli w Polsce na to, by powiedzie: "Dobra, to ja sobie sam b璠 nagrywa p造t i sam j b璠 produkowa i sam sprzedawa.". Da si z tego 篡?

H.M.: Nawet lepiej, cho wiadomo, 瞠 du瞠 wytw鏎nie to du瘸 si豉, ale arty軼i nam pokazuj, 瞠 mo積a. Wiadomo, 瞠 przy dystrybucji p造t trzeba mie jednak kontakt z du膨 firm, ale jest bardzo du穎 ludzi, kt鏎zy nagrywaj p造ty sami. My teraz r闚nie nagrali鄉y p造t sami, wi璚 da si. Trzeba oczywi軼ie znale潭 na to fundusze, bo ja sobie nie wyobra瘸m, 瞠 muzycy b璠 pracowa dla mnie za darmo, tylko dlatego, 瞠 znamy si i b璠ziemy si poklepywa po plecach. Ka盥y z tego 篡je i jak wiadomo, to nie s jakie tam zab鎩cze stawki, 瞠by Ci muzycy mogli sobie powiedzie: "Dobra, to dzisiaj gramy dla Ciebie za darmo". Wszyscy si znaj, lubi i ja z szacunku dla muzyk闚 nie wyobra瘸m sobie, 瞠 nie zap豉c.

J.B.: Chcia貫m zapyta dalej o t niezale積o嗆 artystyczn... Czy pani my郵i, 瞠 polski rynek muzyczny jest tak dojrza造, jak ameryka雟ki?

H.M.: Jest inny, jest zupe軟ie inny, Europa ma inne podej軼ie do muzyki - jak ogl康am ostatnio rozdanie nagr鏚 w Anglii, to nagle wychodzi taka najlepsza wokalistka i ona si pojawia - zwyk豉 skromna dziewczyna, kompletnie nieumalowana, bardzo spokojna muzyka... W USA to niemo磧iwe, wygrywa Lady Gaga, czyli kto bardzo spektakularny. Europa ceni si bardziej.

Wydaje mi si, 瞠 Polska ma to samo, bardzo du穎 dobrej muzyki kt鏎a jest gdzie schowana pod ziemi, ale jak si do niej cz這wiek dogrzebie to zobaczy, 瞠 jeste鄉y na bardzo wysokim poziomie.

J.B.: Co pani s康zi o dyskusji, 瞠 polscy arty軼i nie zarabiaj dobrze, bo p造ty s za drogie i ludzie nie kupuj?

H.M.: My w Warszawie troszeczk inaczej patrzymy na pieni康ze. Patrzmy bardziej na Polsk, dla kt鏎ej CD za 60 z jest bardzo wysok cena. Dlatego ludzie szukaj "pirat闚", 軼i庵aj z internetu, ale rynek ich do tego zmusza, poza tym pami皻ajmy o tym, 瞠 internet jest teraz wsz璠zie.

J.B.: Zgadza si.

H.M.: Je瞠li kto jest koneserem muzyki, to kupi p造t.

J.B.: Wydaje si p造ty w wersji bardziej ekskluzywnej, z ksi捫eczk, itp. i wersji troch ta雟zej.

H.M.: To jest kwestia wydawcy. Zale篡 od tego, kt鏎y wydawca mo瞠 sobie na co takiego pozwoli. Jest to tak瞠 kwestia miejsca, w kt鏎ym wydaje si p造t. My jeste鄉y jeszcze na etapie nagrywania muzyki.

J.B.: Jak jest z t popularno軼i, kt鏎 muzycy zawdzi璚zaj internetowi, czyli np. nielegalnie 軼i庵anym piosenkom? W latach 90 Sting pojecha do Rosji na koncert i zobaczy na targu mn鏀two swoich nielegalnie wydanych p造t. Powiedzia, 瞠 bardzo go to cieszy, bo to jest dow鏚 na to, 瞠 jest bardzo popularny. Mia貫m wtedy wra瞠nie, 瞠 na takie s這wa mo瞠 sobie pozwoli cz這wiek kt鏎y ma dom tu, dom tam, cztery konta w rozmaitych zak徠kach 鈍iata.

H.M.: U nas jest 鄉ieszna sytuacja. Ja si cz瘰to z tego 鄉iej. Rzeczywi軼ie s piraty, my na tym nie zarabiamy.

To nie jest tak, 瞠 arty軼i w Polsce zarabiaj nie wiadomo jakie pieni康ze, ale potem np. gdy jaka artystka pojawi si dwa razy z t sam torebk albo w tych samych butach to jest wielkie halo.

A ja m闚i: dajcie jej tak zarobi, 瞠by mog豉 si codziennie przebiera. Najpierw dajcie tak szans, a nie wy鄉iewajcie. To jest masakra dla mnie.

J.B.: Jak pani sobie radzi z w豉郾ie tak popularno軼i? Pudelkowo-zdj璚iow, z plotkami, itp.? Zdarza si pani, 瞠 zagl康a pani na takie portale i my郵i sobie: "O rany, znowu zdj璚ie...". Czy pani si tym nie przejmuje?

H.M.: Ja tam bardzo nie lubi by i si staram tam raczej nie zagl康a. Chyba nie jestem bohaterk takich miejsc - jestem do嗆 nudna dla spo貫cze雟twa, bo 篡je normalnie, nie interesuj mnie sensacje, a muzyka, rodzina, przyjaciele i fajna zabawa. Jest to do嗆 nudne do opisywania.

J.B.: Zacz瘭i鄉y nasza rozmow od stosunk闚 polsko-czeskich i pani powiedzia豉, 瞠 interesuje pani czeska kultura. Jak tam wygl康a rynek muzyczny? Por闚nywalnie z naszym? S jakie eksportowe zespo造? Jak u nas Myslovitz lub Bratanki? Jest u nich co podobnego?

H.M.: Czesi zawsze byli bardzo blisko Niemc闚 i arty軼i wymieniaj si bardziej w tym kierunku. Za komuny czeskie gwiazdy by造 bardzo znane r闚nie w Niemczech i my郵, 瞠 oni nadal s powi您ani - to zosta這. Je瞠li chodzi o 鈍iatowy rynek, to nie kojarz, ale by mo瞠 nie jestem tak wg喚biona w ten temat. Na pewno si przedzieraj na polsk stron. Jest fajny zesp馧 Czechomor - wsp馧pracowali鄉y z nimi. Bardzo ich lubi. Mam z nimi ca造 czas kontakt. Je盥膨 po Europie, ale nie wydaje mi si, 瞠by osi庵n瘭i taki sukces na ca造 鈍iat jak, powiedzmy, Brytyjczycy, Irlandczycy, Niemcy, Francuzi, W這si. Wystarczy, 瞠 si otworzy worek i wtedy kto musi by pierwszy z danego kraju. To si zdarza raz i jak kto si wypromuje, to wtedy oczy 鈍iata skieruj si na ten jeden kraj i mo瞠 kto si wybije.

J.B.: Czyli tam na razie dalej estrada? Karel Gott nadal czynny?

H.M.: Ca造 czas zdobywa Z這te S這wiki. Ja mam wra瞠nie 瞠 on by si nawet obrazi gdyby nie dosta tego S這wika. Mnie si podoba, 瞠 Czesi tak bardzo lubi swoj kultur i swoich artyst闚. Tam ca造 czas puszcza si du穎 czeskiej muzyki. Do dzi s modne takie przer鏏ki, tak jak kiedy Abba - jak by豉m dzieckiem, to zna豉m Abbe tylko po czesku.

J.B.: Pami皻am, 瞠 jad帷 gdzie daleko s逝cha貫m pewnego czeskiego radia, Krokodyl si nazywa這, i tam lecia這 tyle popularnych piosenek, kt鏎e ja zna豉m jako angloj瞛yczne.

H.M.: A ja mia豉m odwrotnie! Zna豉m wszystkie jako czeskie i nagle my郵 sobie: "Ooo, kto 酥iewa po angielsku nasza czeska piosenk!" <鄉iech> Aczkolwiek nie mieli鄉y 瘸dnego dost瘼u do muzyki wtedy - by這 tylko radio, i to wszystko. By這 to wi璚 bardzo 鄉ieszne, kiedy jako dzieciak my郵a豉m, 瞠 to kto ze 鈍iata 酥iewa nasze piosenki.

J.B.: Ale mi這!

H.M.: Aczkolwiek jest jedna piosenka, kt鏎 napisa Karol Swoboda do bajki o Kopciuszku i ja j teraz bardzo cz瘰to s造sz w klubach przerobion na angielski.

J.B.: Czego pani s逝cha豉 jako nastolatka?

H.M.: S逝cha豉m muzyki gospel oraz Toma Waitsa. W podstaw闚ce, kiedy mia豉m jakie dziesi耩, jedena軼ie lat, pojechali鄉y do Warszawy z ojcem do Ministerstwa Edukacji Narodowej i dosta豉m p造t Krzysztofa Krawczyka z przebojami, i z piosenk "Happy Birthday Sweet Sixteen". By這 鄉ieszne - ja bardzo czeka豉m na te szesnaste urodziny, bo one by造 wyj徠kowe przez t piosenk. W liceum Edith Piaf, du穎 jazzu, a teraz mnie kr璚i soul.

J.B.: Polski soul? Istnieje co takiego?

H.M.: Nie odwa篡豉bym si. To nie jest nasza muzyka, to nie jest w naszych korzeniach. Ja bardzo podziwiam ludzi kt鏎zy si z tym zmagaj.

J.B.: Jest jaki artysta, z kt鏎ym by pani chcia豉 wyst徙i? Jakie takie marzenie 篡cia?

H.M.: Jest wielu takich artyst闚, poniewa ka盥a muzyka, kt鏎a mi si podoba ma swojego guru. W soulu czy neo-soulu jest India Arie, kt鏎a ma w sobie co niebywa貫go. Ma co magicznego w g這wie, w piosenkach, w tekstach, w doborze instrument闚, w danych kompozycjach, jest to dla mnie co niesamowitego.

Je瞠li chodzi o muzyk etniczn to Vera Bila, kt鏎a jest tak nieprawdopodobna, 瞠 ch皻nie bym si kiedy w przysz這軼i r闚nie z ni spotka豉.

J.B.: Jest ich mn鏀two. Jak pani my郵i, Lady Gaga jest bardziej produktem czy artystk?

H.M.: Ona jest rewelacyjn artystk i produktem z zewn徠rz. Ona siebie tak wymy郵a, 瞠by na ni zwr鏂i uwag, i sama dobrze widzi, 瞠 tak, jak Madonna kiedy wyznacza豉 trendy, tak ona musi wyznacza trendy, 瞠by by na pierwszym miejscu. Mo積a na Youtube zobaczy du穎 jej dokona artystycznych, np. kiedy sama 酥iewa豉 i gra豉 na klawiszach. Jest 鈍ietn pianistk, rewelacyjnie 酥iewa, tutaj wszystko si zgadza, tylko to nie sz這 w parze, bo by zrobi karier o kt鏎ej marzy豉, musia豉 si przebiera, robi wielkie show, filmy do teledysk闚. Podziwiam, ale nie s逝cham.

J.B.: W Polsce uda這by si co takiego?

H.M.: To by這by powtarzanie, a liczy si ten pierwszy pomys. S w Polsce osoby, kt鏎e pr鏏uj j na郵adowa, ale s豉bo im to wychodzi, wi璚 jest to tylko taka parodia - 鄉ieszne stroje, peruki. To wszystko naprawd s豉bo wychodzi na tle artystki, kt鏎 si na郵aduje.

J.B.: Gdyby pani mogla sobie jeszcze raz wybra, kim pani b璠zie, to co by pani wybra豉?

H.M.: To samo!

J.B.: No to pi瘯nie!

H.M.: I bardzo si ciesz, 瞠 zosta豉 mi taka rola w 篡ciu przydzielona przez pana Boga.

J.B.: Czyli ten biznes nie jest taki z造?

H.M.: Nie, ja bardzo ciesz si, 瞠 mi si uda這, bo uwa瘸m, i tak jest - 瞠 zaistnia豉m na rynku, 瞠 mog pokazywa muzyk, 瞠 mog tworzy, 瞠 ludzie czekaj na ni, za co bardzo dzi瘯uj i to jest wspaniale. Nie trzeba niczego wi璚ej.

J.B.: M闚i, 瞠 talent to 10%, a reszt jest ci篹ka praca. To prawda?

H.M.: Tak.

J.B.: A pani, jak ka盥a nastolatka, marzy豉 sobie: b璠 s豉wn piosenkark?

H.M.: Chcia豉m by piosenkark. Pisa豉m w闚czas do o wiele starszego ode mnie kolegi, kt鏎y by w Stanach, a on tak 豉dnie s逝cha tego, jak pisa豉m: "Ja tak strasznie chc by piosenkark, ja tak strasznie chc 酥iewa"...

nie chcia豉m by s豉wna, a to jest problem nowych pokole, bo oni chc by s豉wni. Jest im oboj皻ne czy b璠 ta鎍zy, czy fika kozio趾i, czy b璠 pr鏏owa 酥iewa, oni chc po prostu zaistnie, chc mie du穎 pieni璠zy i chc by w telewizji. Nie wszyscy oczywi軼ie, ale by mo瞠 przez te wszystkie show kt鏎e si pojawi造 i daj ludziom takie nadzieje, to du穎 si takich ludzi pojawia.

Gdzie w tym wszystkim jest sztuka?

J.B.: Tak to wygl康a... Hannah Montana i tego typu seriale kt鏎e promuj w豉郾ie to, 瞠 ju si jest bogatym i s豉wnym

H.M.: I to jest promowanie przeci皻niactwa.

J.B.: Dodatkowo tam nie ma jakiego waloru artystycznego, jak cho熲y jaki klasyczny musical poprzetykany g瘰to piosenkami, ta鎍em. Czego takiego tam nie ma. S jakie niby 鄉ieszne dialogi, 鄉iech z puszki, piosenka na pocz徠ek i piosenka na koniec.

H.M.: Je瞠li kto taki staje si idolem nastolatk闚, to jakie one maj p騧niej by? Tak samo 鈔ednie jak ta, kt鏎a jest promowana... Gdy by豉m ostatnio w Empiku po ksi捫k dla mojego syna, bo nie mamy co czyta, gdy wszystko przeczytali鄉y, i ja tam stoj, i po prostu mnie zatka這, jak spojrza豉m na powydawane albumy jaki m這dych idoli, kt鏎zy nic nie umiej robi, tylko maj skandale wok馧 siebie. Jeden albo ma fajne w這sy i dlatego jest s豉wny, druga dlatego, 瞠 zaczyna豉 bra narkotyki i pokazuje wszystko, co ma pod ubraniem - w z造m kierunku to wszystko zmierza.

J.B.: Na jakim etapie muzycznym jest syn?

H.M.: Piotrek lubi muzyk, ale te bardzo szybko 豉pie to co my mu podsuwamy. To te pokazuje, jaki wp造w my mamy na swoje dzieci.

J.B.: Oczywi軼ie.

H.M.: Jedyny wp造w muzyczny, jaki mia Piotrek na mnie, to jest piosenka "Waka Waka", kt鏎 pokocha od przedszkola i dlatego te zainspirowa豉m si do programu w kt鏎ym zagrali鄉y ten utw鏎. Natomiast, je瞠li ja je盥輳 z nim samochodem i s逝cham jakiej muzyki, to on m闚i: "Mamo, pu嗆 ten pi徠y utw鏎, bo on by najfajniejszy"

J.B.: Chcia豉by pani, 瞠by zosta np. piosenkarzem?

H.M.: Ja nigdy nie b璠 nalega 瞠by robi co, co ja chc.

J.B.: Czyli 瘸dnych projekcji na dziecko?

H.M.: Piotrek chce by paleontologiem. Zawsze m闚i, 瞠 b璠zie naukowcem. Zobaczymy, bo wiadomo, 瞠 dzieciom si to zmienia.

J.B.: Wszystko pewnie przez to, 瞠 poszli軼ie do kina na jakie dinozaury 3D.

H.M.: To ju w og鏊e by這 wymuszane przez niego. Przecie jest kino IMAX i tam s oczywi軼ie dinozaury. Byli鄉y chyba dziesi耩 razy na tym filmie. Opr鏂z tego mamy wszystkie filmy o dinozaurach, kt鏎e by造 w gazetach, poniewa prasa wydawa豉 takie kolekcje. Tak瞠, cokolwiek na polskim rynku istnia這 a propos dinozaur闚, my to w domu mamy. W muzeum dinozaur闚 w Pa豉cu Kultury byli鄉y r闚nie z dziesi耩 razy.

J.B.: Plus ta p造ta Krawczyka m闚i帷a o dinozaurach.

H.M.: Tak, ale m鎩 brat j kiedy zniszczy. To by豉 jedyna taka "zachodnia" muzyka w naszym domu. Wiedzia, 瞠 ja j uwielbiam, to jeszcze by winyl, i mi zrobi takie s這neczko, takie paski.

J.B.: Brat?!

H.M.: Brat.

J.B.: Chcia貫m zapyta jeszcze, jak ju rozmawiamy o Krzysztofie Krawczyku, czy jest jaka muzyka, w kt鏎ej nie odwa篡豉by si pani wsp馧uczestniczy? Gdyby przyszli np. tw鏎cy hip-hopu albo tw鏎cy disco polo i powiedzieli: "Pani Halinko! Bardzo prosimy... mamy tutaj tekst, jeste鄉y przygotowani - nagrajmy razem p造t"?

H.M.: Do mnie sp造waj takie propozycje. Nie by豉bym w stanie tego przeskoczy. Mnie te za bardzo rockowe granie nie kr璚i, je瞠li chodzi o samo wykonywanie. Pytanie, co to jest rockowe granie w Polsce - czy to jest tylko za這穎na kurtka z 獞iekami i po prostu piosenki popowe, czy to jest prawdziwy rock, kt鏎ego trzeba szuka, ale ju gdzie tam pod sto貫m? S przecie 鈍ietne kapele, kt鏎e sobie z tym radz. Znam dziewczyn, kt鏎a w takim zespole 酥iewa, jest bardzo drobniutka.

Wydaje mi si, 瞠 ja mam energi bardziej w tych kierunkach, kt鏎e wykonuj. Nie ukrywam, 瞠 przez ostatnie par lat broni豉m si przed folkiem - szuka豉m r騜nych dziedzin muzycznych, 酥iewa豉m przer騜ne piosenki, nagrywali鄉y przer騜ne p造ty, ale widz, 瞠 m鎩 kierunek jest w豉郾ie w muzyce etnicznej.

Tu mi serce gra i zosta豉bym w tym na zawsze.

J.B.: Przecie folk mo積a 鈍ietnie robi! Ja s造sza貫m ostatni jaki koncert Kapeli ze Wsi Warszawa, bardzo pi瘯ne to by這. Nawet si nie spodziewa貫m, bo nazwa folk troch odstrasza... Mia貫m nawet p造t, gdzie by造 elementy folkowe, reggae i brzmia這 to bardzo zaskakuj帷o. M這dzi ludzie wydobywali stare nagrania z archiw闚 polskiego radia gdzie 80-letni ludzie 酥iewaj piosenki tradycyjnie przekazywane z pokolenia na pokolenie - oni do tego co dodaj, i to bardzo dobrze brzmi.

H.M.: Ja w og鏊e uwielbiam reggae. Czekam r闚nie na p造t zespo逝 KCZ, kt鏎y wiem, 瞠 teraz nagrywa. Jacek Banaszkiewicz w豉郾ie to produkowa, bardzo si ciesz, 瞠 si zaraz pojawi i czekam na t p造t mi璠zy innymi, ale jest jeszcze du穎 fajnych reggaeowych zespo堯w. Zreszt my鄉y zawsze z Jackiem Banaszkiewiczem, moim przyjacielem, kt鏎y mi zawsze m闚i: "Dobra Halina, pami皻aj, 瞠 drug solow p造t robimy razem". <鄉iech>

J.B.: Jaka b璠zie ta p造ta, kt鏎 teraz robicie?

H.M.: To jest taka podr騜 dooko豉 鈍iata. T p造t produkuje Robert Amiriam i s tam przer騜ne elementy muzyki etnicznej ze 鈍iata - przer騜ne fleciki, brzmienia z Afryki, brzmienia latynoskie, troch Turcji, tak瞠 taka mieszanka 鈍iatowa, kt鏎 ja bardzo lubi przez te wszystkie w豉郾ie niuanse, przez te instrumenty, kt鏎e w 鈍iecie przedzieraj si do nas. Tak瞠 bardzo mi si podoba, 瞠 Robert wszystko tak to pi瘯nie potrafi uj望 w piosenkach i one s do嗆 篡we, takie troszeczk pokazuj帷e m鎩 charakter sceniczny. Zobaczymy.

J.B.: Kiedy zobaczymy? Kiedy us造szymy?

H.M.: Chcieliby鄉y w po這wie kwietnia wyda singiel. Jestem w trakcie nagrywania wokali. W studiu jest Jacek Krolik, kt鏎y odszed z zespo逝 Bratanki mniej wi璚ej dwa lata temu.

J.B.: Zdaje si, 瞠 on ma troch magiczny palec?

H.M.: Jacek w og鏊e jest magiczny.

J.B.: Widzia貫m, 瞠 na p造tach kilku wykonawc闚 macza paluszki i wtedy z tego wychodzi這 co naprawd fajnego.

H.M.: Tak. Teraz te tak jest. Wczoraj by豉m w studio do wieczora. Tam odbywaj si jakie niesamowite rzeczy. Tak瞠 jest naprawd fajnie. Ca造 zesp馧 jest fajny. Ja ju si nie mog doczeka tej p造ty - piosenki, kt鏎ych s逝cha豉m na pocz徠ku, jeszcze nie zaaran穎wane, by豉 jedynie melodia, refren, zwrotka i tyle, i nagle to us造sza豉m w ca貫j formie nagrane przez Jacka. Spyta豉m si: "To ja?!".

Tworzymy dalej, pracujemy nad tym, ta muzyka si ca造 czas rozwija, to jest niesamowita frajda, widzie, 瞠 powstaje co fajnego, co potem b璠 mog豉 pokaza ludziom. To mnie ogromnie cieszy. Bardzo si ciesz r闚nie, 瞠 s ch這paki, 瞠 jest Robert Amiriam, kt鏎y jest kompletnym wariatem , nie ogarniaj帷ym samego siebie <鄉iech>

Jest za to wyj徠kowym artysta, r闚nie Jacek Kr鏊ik, kt鏎y jest tak moj bratni dusz i moim poczuciem bezpiecze雟twa na scenie.

J.B.: M捫 uczestniczy w tej p造cie wokalnie? Bo on ma g這s...

H.M.: Ma "g這sisko" takie, 瞠 nie wiem! Wokale nie s do ko鎍a sko鎍zone, aczkolwiek nie zamierzam wykorzysta mojego m篹a wokalnie. <鄉iech> ㄆkasz ma o tyle 鄉iesznie, 瞠 ma bardzo niski g這s w m闚ieniu, a jak zaczyna 酥iewa to 酥iewa bardzo wysoko. Ja bardzo lubi, gdy on 酥iewa. Ma jakie tam plany muzyczne, chcia豚y wyda p造t.

J.B.: Kiedy b璠zie mo積a pani us造sze na 篡wo? Pojecha i obejrze koncert?

H.M.: Od maja mamy ju zakontraktowane koncerty. Nie wiem natomiast na ile one s zamkni皻ymi imprezami. Du篡 koncert chcia豉bym zrobi dopiero latem, jak nam si uda pokaza ca造 materia, zar闚no mediom jak i widzom, i potem ruszy z tras koncertow za jaki czas. Lato b璠zie tak "rozbieg闚k".

J.B.: Czyli trzeba zagl康a na stron 瞠by si dowiedzie?

H.M.: Tak.

J.B.: Na jaki adres?

H.M.: halinamlynkowa.pl

J.B.: W takim razie ja 篡cz, 瞠by to by豉 naprawd udana wiosna, kawa貫czek lata i naprawd "rozbieg闚ka" do czego bardzo du瞠go.

H.M.: O jejciu, bardzo dzi瘯uj i....

J.B.: I prosz pa雟twa trzymamy kciuki, bo Halina Mlynkova nagrywa wokale!

H.M.: Tak! Tak! Tak! Prosz trzyma kciuki!

J.B.: Trzymamy te u r彗 i te u n鏬. Bardzo dzi瘯uje.

H.M.: Ja r闚nie dzi瘯uj i do zobaczenia.

J.B.: Do zobaczenia i do us造szenia.

SΣCHAJ ZΜTYCH PRZEBOJ紟!