Co się stało 10 lutego?

Czarne plansze na ekranach telewizorów, stronach portali internetowych, stacje radiowe, w których zamiast audycji, słychać było ciszę - tak wyglądał środowy strajk mediów przeciwko nowemu rządowemu podatkowi od reklam. Przez cały dzień Polacy mogli zobaczyć, jak wyglądałaby rzeczywistość kreowana tylko i wyłącznie przez media sprzyjające polityce rządzących.

Dlaczego protestowaliśmy? 

Na czym ma polegać nowy podatek nałożony przez rząd na media? Rząd twierdzi, że chodzi o wsparcie dla Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz dla nowego Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. To tam mają trafiać środki zabrane mediom z przychodu z reklam. Niemal wszystkie media obawiają się, że nie tak będzie wyglądać dystrybucja tych środków. Uważają wręcz, że będzie ona niesymetryczna.

Wyobraźmy sobie dwa osiedlowe sklepy. W jednym jest miła obsługa i świeże towary, a w drugim wręcz przeciwnie. Pierwszy dobrze zarabia, drugi nieszczególnie. Tylko, że w nim burmistrz dostaje wszystko "na krechę", a w pierwszym musi normalnie płacić. Dlatego na pierwszy nakłada podatek, a nawet haracz, który trafia do drugiego sklepu. Na pewno to nie poprawi kondycji drugiego sklepu, ale znacznie osłabi ten pierwszy

- tłumaczył obrazowo wiceprezes zarządu Grupy Radiowej Agora Adam Fijałkowski.

Jak możesz nas wesprzeć?

To proste. Wyślij  maila w obronie niezależnych mediów, do prezydenta, premiera czy swojego posła lub senatora. 

Poniżej wzór wiadomości, którą można wysyłać na adresy:

listy@prezydent.pl

kontakt@kprm.gov.pl

listy@sejm.gov.pl

kontakt@senat.gov.pl

Szanowny Panie Prezydencie / Premierze/ Pośle/ Senatorze, Szanowna Pani Posłanko / Pani Senator,

Zwracam się do Pana/Pani w związku z projektem ustawy nakładającej na niezależne media podatek, pod pretekstem pandemii COVID-19. Podatek, który doprowadzi do potężnego osłabienia, a nawet zamknięcia wielu redakcji ogólnopolskich i lokalnych.

Jako Obywatel/Obywatelka nie zgadzam się na niszczenie niezależnych mediów. Dlatego zwracam się do Pana/Pani z apelem o przeciwdziałanie planom rządu.

Z poważaniem

Z góry bardzo dziękujemy!

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego "składką", wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,

ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,

pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,

faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.                                                                     

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia  mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu:

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura

Agora S.A.

AMS S.A.

ASTA-NET S.A.

Bonnier Business

Burda Media Polska

CANAL+

Dziennik Trybuna

Dziennik Wschodni

Edipresse Polska

Eleven Sports Network sp. z o.o.

Euractiv.pl

Fundacja Reporterów

Gazeta Radomszczańska

Gazeta Żoliborza

Green Content Sp. z o.o.

Gremi Media S.A.

Grupa Eurozet

Grupa Interia.pl sp. z. o.o.

Grupa Medialna WTK

Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.

Grupa RMF

Grupa ZPR

Helios S.A.

Infor Biznes

Inpress sp. z.o.o.

Kino Polska TV S.A.

Lemon Records sp. z o.o.

Marshal Academy

Music TV sp. z o.o.

Muzo.fm sp. z o.o.

naTemat.pl

NOWa Gazeta Trzebnicka

OKO.press

Polityka

Polska Press Grupa

Prasa Beskidzka

Ringier Axel Springer Polska

STAVKA Sp. z o.o.

Superstacja sp. z o.o.

Telewizja Polsat sp. z o.o.

Telewizja Puls Sp. z o.o.

Telewizja Regionalna TVT

TIME S.A.

TV ASTA

TV Spektrum sp. z o.o.

TVN S.A.

Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin

Tygodnik Powszechny

Tygodnik Regionalny 7 dni Częstochowa

Wirtualna Polska

Wydawnictwo Bauer

Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

Wydawnictwo Magraf

Wydawnictwo Nowiny

Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański

SŁUCHAJ ZŁOTYCH PRZEBOJÓW!